Spacepage

Genereer de sterrenhemel voor elk moment van het jaar

Via deze tool kunt u een sterrenkaart genereren voor een bepaalde locatie en tijd. Deze applicatie kan gebruikt worden voor het plannen van een waarneming, waar de bekendste planeten aan de hemel staan, de locatie van een object op de kaart aan te duiden en nog veel meer. Volg onder de standaard sterrenkaart de stappen voor een sterrenkaart te genereren.

Stap 1: Datum en tijd

Selecteer de dag, maand, jaar en uur voor de sterrenkaart, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn. Tijden dienen in UTC uitgedrukt te worden.

datum:
uur: minuten:

Stap 2: Locatie van de waarnemer

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" en de breedtegraad 50° 21', voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' en de breedtegraad 52° 23'

Lengtegraad: ° '
Breedtegraad: ° '

Stap 3: Een object lokaliseren op de kaart (optioneel)

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object die u op de kaart wilt weergeven. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0'.

Naam: R.A.: ° ' Dec.: ° '

Stap 4: Kaartopties

Kijkrichting:
Toon namen van sterren:
Toon lijnen van de sterrenbeelden:
Toon kijkrichting:
Toon datum:
Toon horizon:

Deepsky interactief werd ontwikkeld door Spacepage.be - versie 4 - Stable

In de Poolse stad Thorn wordt Nicolaas Copernicus geboren. Deze bekende wiskundige en astronoom formuleerde een heliocentrisch model van het universum waarbij hij de Zon en niet de Aarde in het centrum plaatste. Enkele jaren voor zijn dood, in 1530, publiceerde Copernicus zijn manuscript 'De revolutionibus orbium coelestium' (over de omlopen van de hemellichamen) wat algemeen wordt beschouwd als een grote gebeurtenis in de wetenschapsgeschiedenis. Hiermee begon de Copernicaanse revolutie en droeg het bijzonder veel bij aan de wetenschappelijke revolutie.

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil…