Genereer de sterrenhemel voor elk moment van het jaar

Via deze tool kunt u een sterrenkaart genereren voor een bepaalde locatie en tijd. Deze applicatie kan gebruikt worden voor het plannen van een waarneming, waar de bekendste planeten aan de hemel staan, de locatie van een object op de kaart aan te duiden en nog veel meer. Volg onder de standaard sterrenkaart de stappen voor een sterrenkaart te genereren.

Stap 1: Datum en tijd

Selecteer de dag, maand, jaar en uur voor de sterrenkaart, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn. Tijden dienen in UTC uitgedrukt te worden.

datum:
uur: minuten:

Stap 2: Locatie van de waarnemer

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" en de breedtegraad 50° 21', voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' en de breedtegraad 52° 23'

Lengtegraad: ° '
Breedtegraad: ° '

Stap 3: Een object lokaliseren op de kaart (optioneel)

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object die u op de kaart wilt weergeven. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0'.

Naam: R.A.: ° ' Dec.: ° '

Stap 4: Kaartopties

Kijkrichting:
Toon namen van sterren:
Toon lijnen van de sterrenbeelden:
Toon kijkrichting:
Toon datum:
Toon horizon:

Deepsky interactief werd ontwikkeld door Spacepage.be - versie 4 - Stable

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…