Genereer de sterrenhemel voor elk moment van het jaar

Via deze tool kunt u een sterrenkaart genereren voor een bepaalde locatie en tijd. Deze applicatie kan gebruikt worden voor het plannen van een waarneming, waar de bekendste planeten aan de hemel staan, de locatie van een object op de kaart aan te duiden en nog veel meer. Volg onder de standaard sterrenkaart de stappen voor een sterrenkaart te genereren.

Stap 1: Datum en tijd

Selecteer de dag, maand, jaar en uur voor de sterrenkaart, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn. Tijden dienen in UTC uitgedrukt te worden.

datum:
uur: minuten:

Stap 2: Locatie van de waarnemer

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" en de breedtegraad 50° 21', voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' en de breedtegraad 52° 23'

Lengtegraad: ° '
Breedtegraad: ° '

Stap 3: Een object lokaliseren op de kaart (optioneel)

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object die u op de kaart wilt weergeven. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0'.

Naam: R.A.: ° ' Dec.: ° '

Stap 4: Kaartopties

Kijkrichting:
Toon namen van sterren:
Toon lijnen van de sterrenbeelden:
Toon kijkrichting:
Toon datum:
Toon horizon:

Deepsky interactief werd ontwikkeld door Spacepage.be - versie 4 - Stable

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…