Genereer de sterrenhemel voor elk moment van het jaar

Via deze tool kunt u een sterrenkaart genereren voor een bepaalde locatie en tijd. Deze applicatie kan gebruikt worden voor het plannen van een waarneming, waar de bekendste planeten aan de hemel staan, de locatie van een object op de kaart aan te duiden en nog veel meer. Volg onder de standaard sterrenkaart de stappen voor een sterrenkaart te genereren.

Stap 1: Datum en tijd

Selecteer de dag, maand, jaar en uur voor de sterrenkaart, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn. Tijden dienen in UTC uitgedrukt te worden.

Datum:
Tijd:
uur
minuten

Stap 2: Locatie van de waarnemer

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" oosterlengte en de breedtegraad 50° 21' noorderbreedte, voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' en de breedtegraad 52° 23'

Lengtegraad:
Breedtegraad:
'

Stap 3: Een object lokaliseren op de kaart (optioneel)

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object die u op de kaart wilt weergeven. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0'.

Naam:
R.A.:
Dec.:

Stap 4: Kaartopties

Kijkrichting:
Toon namen van sterren:
Toon lijnen van de sterrenbeelden:
Toon kijkrichting:
Toon datum:
Toon horizon:

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt…