Objectlocaties aan de hemel

Waar bevinden zich objecten aan de hemel? Door middel van de coördinaten van het object kunt u dit via onderstaand formulier te weten komen. Vul de datum, tijd, locatie en coördinaten in en genereer de objectlocatie aan de hemel.
De gegeven waardes zijn benaderende waardes, voor precieze metingen kunt u een planetariumprogramma afhalen via onze downloads.

Objectpositie geldig voor een waarnemer op +4°21′ lengtegraad en +50°51′ breedtegraad op 24-05-2022 om 21:20:26 UTC0
Objectpositie: M13
RADecHoogteAzimuth
16h41m42s+36°28′+50°32′90°37′
Alle tijden in UTC met zomertijd (indien deze van toepassing is)

Objectlocatie voor een andere datum/locatie:

Stap 1

Selecteer de dag, maand, jaar en uur waarop het object zichtbaar dient te zijn, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn.

Datum:
Tijd:
uur
minuten
seconden UTC

Stap 2

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" en de breedtegraad 50° 21', voor Amsterdam is de breedtegraad 52° 23' en de lengtegraad 4° 24'

Lengtegraad:
Breedtegraad:

Stap 3

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object waar u de positie van wil berekenen. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0′.

R.A.:
Dec.:
'

Overlijden van Nicolaas Copernicus. Deze wiskundige en astronoom wordt beschouwd als de grondlegger van de heliocentrische theorie. Deze theorie stelt dat de Zon in het midden van het zonnestelsel staat en dat de planeten er omheen draaien, dit in tegenstelling tot het destijds gebruikelijke geocentrische wereldbeeld waarbij de Aarde werd geacht het centrum van het heelal te vormen.

M53, of NGC 5024, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Deze bolhoop is één van de verst verwijderde die deel uitmaakt van de bekende Messiercatalogus.…