Efemeriden

Waar bevinden zich de planeten aan de hemel, wanneer zijn ze zichtbaar, zijn er samenstanden van planeten... handige efemeridentabellen voor de actieve waarnemer.

Efemeridentabellen
Conjuncties
Efemeriden deepsky objecten

Overlijden van Nicolaas Copernicus. Deze wiskundige en astronoom wordt beschouwd als de grondlegger van de heliocentrische theorie. Deze theorie stelt dat de Zon in het midden van het zonnestelsel staat en dat de planeten er omheen draaien, dit in tegenstelling tot het destijds gebruikelijke geocentrische wereldbeeld waarbij de Aarde werd geacht het centrum van het heelal te vormen.

M8, beter gekend als de 'Lagunenevel', is de mooiste van een trio van drie emissienevels in het sterrenbeeld Sagittarius: M8, M17 en M20. De nevel moet zeker niet onderdoen voor…