Zoeken naar Sterrenstelsels

Selecteer het sterrenbeeld en het type sterrenstelsel die u wenst op te zoeken. Klik daarna op op de knop om het zoeken te starten en de resultaten op het scherm te verkrijgen.
Van elk object kunt u uitgebreidere info opvragen, de positie aan de hemel berekenen of een sterrenkaart genereren.

en het type object:

Dit gebeurde vandaag in 1933

In Rusland wordt door de Gruppa Izucheniya Reaktivnogo Dvizheniya (GIRD) de op vloeibare brandstof werkende GIRD-X raket gelanceerd die een hoogte bereikt van 80 meter. Tijdens andere testen bereiken GIRD-raketten hoogtes van enkele honderden meters. Het GIRD werd in 1931 opgericht en was 's werelds eerste professionele organisatie die zich bezighield met de ontwikkeling van raketten. Eén van de belangrijkste leden van deze organisatie was Sergey Korolev die later aan de leiding zou staan van het Russische ruimtevaartprogramma.

De planetaire nevel NGC 6210 in het sterrenbeeld Hercules is van magnitude 9.7. De bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Schildpadnevel'. Deze nevel lijkt echter op geen enkel vlak…