Zoeken naar Sterrenstelsels

Selecteer het sterrenbeeld en het type sterrenstelsel die u wenst op te zoeken. Klik daarna op op de knop om het zoeken te starten en de resultaten op het scherm te verkrijgen.
Van elk object kunt u uitgebreidere info opvragen, de positie aan de hemel berekenen of een sterrenkaart genereren.

en het type object:

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom en natuurkundige Samuel Pierpont Langley. Hij ontwikkelde ondermeer een bolometer en bepaalde de waarde voor de zonneconstante. In 1867 werd hij directeur van het Allegheny Observatory en werd hij professor in de sterrenkunde in de Western University of Pennsylvania, nu gekend als de University of Pittsburgh. Langley was ook de oprichter van het Smithsonian Astrophysical Observatory.

M69 is één van de kleinere en armere bolvormige sterrenhopen die uitmaken van onze Melkweg. De bolhoop staat op een afstand van ongeveer 29 700 lichtjaar en heeft een werkelijke…