Zoeken naar Sterrenstelsels

Selecteer het sterrenbeeld en het type sterrenstelsel die u wenst op te zoeken. Klik daarna op op de knop om het zoeken te starten en de resultaten op het scherm te verkrijgen.
Van elk object kunt u uitgebreidere info opvragen, de positie aan de hemel berekenen of een sterrenkaart genereren.

en het type object:

Dit gebeurde vandaag in 1938

De Amerikaanse astronoom Seth Barnes Nicholson ontdekt vanop het Mount Wilson Observatory de Jupitermaan Lysithea. Deze maan heeft een gemiddelde diameter van 18 kilometer en is één van de kleinste manen die tot nog toe zijn ontdekt. Over Lysithea is tot op heden zeer weinig bekend en astronomen vermoeden dat deze maan afkomstig is uit een ander deel van het zonnestelsel. Foto: NASA

M70 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) dat zich op een afstand bevindt van 29 300 lichtjaar. Opvallend aan dit object is dat er slechts twee variabele…