Zoeken naar planetaire nevels

Selecteer het sterrenbeeld waarin u naar planetaire nevels wenst te zoeken. Klik daarna op op de knop om het zoeken te starten en de resultaten op het scherm te verkrijgen.
Van elk object kunt u uitgebreidere info opvragen, de positie aan de hemel berekenen of een sterrenkaart genereren.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA selecteert uit enkele honderden kandidaten zijn eerste zeven astronauten: Alan Shepard, Gus Grissom, John Glenn, Scott Carpenter, Wally Schirra, Gordon Cooper en Deke Slayton. De geselecteerde astronauten moesten jonger zijn dan 40 jaar, beschikken over een goede gezondheid, niet groter zijn dan 1,78m en minstens 1 500 vlieguren op hun naam hebben staan met Amerikaanse gevechtsvliegtuigen. Hierdoor waren de eerste zeven astronauten allemaal ervaren test- en gevechtspiloten afkomstig uit het Amerikaanse leger. Foto: NASA