Zoeken naar nevels

Selecteer het sterrenbeeld en het type nevel die u wenst op te zoeken. Klik daarna op op de knop om het zoeken te starten en de resultaten op het scherm te verkrijgen.
Van elk object kunt u uitgebreidere info opvragen, de positie aan de hemel berekenen of een sterrenkaart genereren.

en het type object:

Dit gebeurde vandaag in 1983

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Sojoez T-10 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Vladimir Titov en Gennady Strekalov. Enkele seconden voor lift-off werd het ontsnappingssysteem van de ruimtecapsule geactiveerd als gevolg van een ernstig probleem met de Sojoez draagraket. Het ontsnappingssysteem zorgde ervoor dat de Sojoez T-10 ruimtecapsule wegvloog van het lanceercomplex en de exploderende raket zodat de twee kosmonauten in veiligheid werden gebracht. Foto: RKK Energia

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…