De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Op vrijdagavond 27 juli 2018 kunnen we vanuit België een totale maansverduistering zien. De verduistering zal starten wanneer de Maan nog diep onder de horizon staat en is vanuit België te zien vanaf omstreeks 21u27. Aangezien dit slechts enkele minuten voor de totaliteit van de verduistering is, zullen we vanaf dan bij helder weer een prachtig zicht hebben op een volledig verduisterde Maan die op dat moment heel subtiel rood-bruin zal kleuren. Omstreeks 23u15 komt de Maan terug uit de schaduw van de Aarde en om 00u20 is de maansverduistering ten einde.

Naast het prachtige klassieke poollicht kennen we sinds enkele jaren ook enkele bizarre poollichtverschijnselen waarvan nog niet alles is geweten. Eén daarvan is het zogeheten Strong Thermal Emission Velocity Enhancement dat beter gekend is als 'STEVE'. Terwijl klassiek poollicht vaak een ovale vorm aanneemt over een groot deel van de hemel, heeft STEVE een langwerpige, smalle, golvende vorm en is deze minder helder. Deze 'streep' aan de nachtelijke hemel krijgt nu internationale aandacht doordat foto's ervan massaal werden bekeken op Facebook en andere sociale media.

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm die we in de volksmond ook wel kennen als 'vallende sterren'. Onder kenners worden de Geminiden meteoren omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijks terugkerende meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren.

Wie houdt van meteoren, ook wel 'vallende sterren' genoemd, kan in november eveneens zijn hart ophalen. Zo vindt op donderdag 17 november 2016 het maximum plaats van de meteorenzwerm Leoniden. Onder ideale omstandigheden mogen van deze zwerm ongeveer een vijftiental 'vallende sterren' per uur verwachten. Helaas stoort dit jaar het maanlicht waardoor we enkel de helderste Leoniden meteoren zullen te zien krijgen.

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In juni 2016 is de prachtige planeet Saturnus in oppositie en kunnen we verschillende vallende sterren zien afkomstig van minder bekende meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2016.

Op 22 mei 2016 staat de planeet Mars in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet zich, gezien vanaf de Aarde, tegenover de Zon bevindt en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Eind mei 2016 bereikt Mars ook zijn kleinste afstand tot de Aarde. Ter gelegenheid van deze oppositie maakte de Hubble Space Telescope een nieuwe gedetailleerde foto van Mars waarop tal van details te herkennen zijn.

Op 9 mei 2016 kunnen we in België, Nederland en vele andere plaatsen op Aarde genieten van een prachtig astronomisch verschijnsel: een Mercuriusovergang. Dit is een relatief zeldzaam verschijnsel dat plaatsvindt wanneer, gezien vanaf de Aarde gezien, de kleine planeet Mercurius voor de Zon schuift. Zo zullen we op 9 mei meerdere uren lang kunnen zien hoe een klein, donker 'bolletje' voor de schijf van onze ster schuift. Doordat Mercurius een zeer kleine planeet is, kunnen we de overgang het best waarnemen met behulp van telescopen. Bekijk via dit artikel LIVE dit verschijnsel!

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA