Komende nachten meer vallende sterren te zien! Hot!

zaterdag, 08 augustus 2020 08:28

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

De mooiste foto's van komeet NEOWISE (C/2020 F3) Hot!

zaterdag, 11 juli 2020 13:19

Kometen zijn één van de mooiste maar vaak ook zeldzaamste astronomische verschijnselen die de mens vanop de aarde kan waarnemen. Momenteel kunnen we vanop heel wat plaatsen op aarde de prachtige komeet NEOWISE (C/2020 F3) waarnemen die op 27 maart 2020 werd ontdekt met behulp van de Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). Op 3 juli 2020 bereikte deze komeet zijn dichtste punt bij de zon waarna deze steeds helderder en beter zichtbaar werd vanop aarde. In dit artikel kan u een overzicht bekijken van de mooiste foto's van de komeet NEOWISE (C/2020 F3). Alvast veel kijkplezier!

Gaat komeet NEOWISE (C/2020 F3) voor spektakel zorgen? Hot!

vrijdag, 03 juli 2020 15:13

Amateurastronomen en astrofotografen hebben de volgende weken opnieuw iets om naar uit te kijken. Zo volgen astronomen van over de hele wereld de komeet NEOWISE (C/2020 F3) die volgens sommigen na zijn periheliumpassage op 3 juli 2020 wel eens met het blote oog zichtbaar zou kunnen zijn. Tot op heden toont de komeet nog geen sporen van fragmentatie en wordt deze steeds helderder. Toch is het steeds afwachten of ook deze komeet zijn passage langs de zon zal overleven en of deze niet plots in helderheid afneemt.

Wat zijn oplichtende nachtwolken of NLC's?

Een wat ongewoon fenomeen op Aarde zijn de oplichtende nachtwolken, ook nog beter gekend als NLC's of Noctilucent Clouds. De NLC's doen zich het vaakst voor wanneer de Zon haar grootste noordelijke declinatie bereikt, dit is dus meestal in de periode rond 21 juni. Oplichtende nachtwolken zijn een soort wolken die voorkomen op een hoogte in de atmosfeer van tussen de 75 tot 85 kilometer, veel hoger dan gewone wolken. Doordat deze wolken zich op extreem grote hoogte bevinden, weerkaatsen zij het zonlicht nog een tijd lang na zonsondergang. Hierdoor steken deze prachtige witte sluiers af op de kleurrijke zonsondergang en de daaropvolgende donkere hemel. Oplichtende nachtwolken zijn dan ook enorm geliefd bij fotografen en liefhebbers van atmosferische verschijnselen.

Hoe kunnen we de Starlink satellieten waarnemen aan de hemel? Hot!

Wanneer het helder is kan je aan de sterrenhemel altijd wel eens een satelliet waarnemen. Satellieten zijn vaak waarneembaar als een helder lichtpuntje dat zich voor de sterren langs beweegt. Met de komst van het Starlink satellietennetwerk van SpaceX, dat bestaat uit vele duizenden satellieten, zijn er echter veel meer satellieten waarneembaar die astronomische waarnemingen ernstig kunnen verstoren. In dit artikel leer je wat deze satellieten zijn, wat hen zo speciaal maakt en hoe je deze omstreden kan waarnemen aan de sterrenhemel.

Krijgen we binnenkort een heldere komeet te zien? Hot!

maandag, 16 maart 2020 19:49

Er bestaat een grote kans dat we in de maand mei een heldere komeet gaan te zien krijgen aan de sterrenhemel. Nadat de komeet C/2019 Y4 ATLAS eind december 2019 werd ontdekt heeft deze momenteel een helderheid van magnitude 8,5 waardoor deze al zichtbaar is met een grote telescoop. Voorspellingen voor deze komeet zijn veelbelovend aangezien deze half mei 2020 een helderheid zou kunnen bereiken van magnitude +2 waardoor deze zelfs zichtbaar zou zijn met het blote oog.

Gedeeltelijke maansverduistering op vrijdag 10 januari 2020 Hot!

dinsdag, 07 januari 2020 15:44

In de avond van vrijdag 10 januari 2020 vindt een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw plaats. De maan beweegt zich op dat moment door de bijschaduw van onze planeet waardoor er op een deel van het maanoppervlak minder direct zonlicht valt. Deze gedeeltelijke maansverduistering is in zijn geheel zichtbaar vanuit België en Nederland maar is niet zo spectaculair als een totale maansverduistering. In de praktijk zal deze volle maan iets minder helder zijn dan anders.

Hier komen de Boötiden! Hot!

woensdag, 01 januari 2020 10:21

De maand januari staat bij liefhebbers van meteoren ook bekend als de maand van de 'Boötiden' die tussen 22 december en 17 januari van elk jaar zichtbaar zijn. Rond 4 januari van elk jaar vindt steeds het maximum van de Boötiden meteorenzwerm plaats waardoor men dan bij een heldere sterrenhemel de meeste kans heeft om deze 'vallende sterren' waar te nemen. Deze zwerm wordt ook wel 'Quadrantiden' genoemd naar het niet langer bestaande sterrenbeeld Quadrans Muralis. De meteoren van deze zwerm zijn relatief zwak, blauwachtig en hebben lange sporen.

Krijgen we binnenkort een meteorenregen te zien? Hot!

vrijdag, 15 november 2019 20:44

Er bestaat een kans dat we in de nacht van 21 op 22 november 2019, bij helder weer, een korte maar hevige meteorenregen gaan te zien krijgen. Deze 'vallende sterren' zijn afkomstig van de meteorenzwerm Alfa Monocerotiden die wellicht zijn afkomst kent van een komeet met een omlooptijd van ongeveer 500 jaar. Doorgaans is dit een niet erg opvallende meteorenzwerm maar af en toe zorgt deze voor flinke meteorenregens.

Mercuriusovergang op 11 november 2019 Hot!

maandag, 11 november 2019 06:24

Voor het eerst sinds 2016 gaan we vanuit België en Nederland opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen.

De Russische Loena 24 Maanlander maakt een zachte landing op het oppervlak van de Maan in de Mare Crisium. Loena 24 is de laatste van drie onbemande Maanmissies waarbij de Sovjet-Unie een grondmonster van de Maan naar de Aarde bracht.

M55 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze bolhoop heeft, in vergelijking met andere, opvallend weinig variabele sterren. Zo zijn er slechts een zestal (van het type…