Tijdens het weekend van 12 en 13 januari 2013 kwamen de hevige brandhaarden, die de zuidoostelijke staat New South Wales in Australië al een tiental dagen teisterden, gevaarlijk dichtbij de grootste telescopen Down Under. Het Siding Spring observatorium (SSO), gelegen midden in het Warrumbungle Nationaal Park, werd bedreigd en op zondag 13 januari werden alle astronomen en technisch ondersteunend personeel veilig geëvacueerd naar Coonabarabran.

Om de posities van hemelobjecten vast te leggen, gebruikte men jaren het systeem van hoogte en azimut. Hierbij deed zich wel het probleem voor dat de hemelbol voortdurend in beweging is, en deze coördinaten bijgevolg voortdurend veranderen. Daarom was men genoodzaakt een nieuw coördinatenstelsel aan de hemelbol toe te voegen: het coördinatensysteem van declinatie en rechte klimming, wat zeer belangrijk is voor de moderne astronoom.

maandag, 17 december 2012 05:11

Het einde van de wereld?

We kunnen er niet omheen, zal de wereld nu echt in december 2012 vergaan? Neen natuurlijk niet! De reden waarom sommigen dit denken of geloven is omdat verschillende mensen en websites absurde en niet-wetenschappelijk onderlegde theorieën de wereld insturen waar ook de media graag op inspeelt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest bizarre en ongegronde theorieën die doemdenkers gebruiken.

vrijdag, 14 december 2012 11:06

Hemelse muziek

Toen ik voor de eerste keer, ergens midden jaren '80, het populair wetenschappelijke programma ' Wondere wereld ' zag viel me meteen de bijzonder energieke begingeneriek op. Na lang zoekwerk, in een periode waar er van het internet nog geen spake was, belandde ik tussen de uitgebreide platencollectie van de Openbare Bibliotheek. Zo ontdekte ik het betreffende nummer als heel wat andere groepen en genres.

zondag, 09 december 2012 15:17

Sir Patrick Moore overleden Hot!

In Zuid-Engeland is op zondag 9 december 2012 de bekende Britse astronoom Sir Patrick Moore overleden. Moore was een heel populair en geliefd sterrenkundige die tijdens zijn carrière tientallen boeken over astronomie schreef en het grote publiek liet kennismaken met de wondere wereld van de sterren en planeten dankzij het BBC-prgramma 'The Sky at Night'.

In maart 1840 maakte de Amerikaanse chemicus John William Draper (1811-1882) de allereerste astrofoto. Het object was de Maan en hij gebruikte een 13 cm reflector (spiegelkijker) met 20 minuten fotografische belichtingstijd, een technische uitvinding van de Franse wetenschappers Joseph Nicéphore Niépce (1765-1833) en Louis Daguerre (1787-1851) aan het eind van de jaren 1820.

De beweging van de Zon aan de hemel verandert in de loop van het jaar. In de zomer bereikt de Zon een hoogste punt aan de hemel (het zomersolstitium), terwijl de Zon in de winter een laagste punt (wintersolstitium) bereikt. In de zomer zal de Zon meer richting noordoosten opkomen, en richting noordwesten ondergaan terwijl dit in de winter net omgekeerd is: de zon komt richting zuidoosten op en gaat onder richting zuidwesten.

Sinds haar oprichting in 1962 beheert de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO - European Southern Observatory) drie observatoria in Chili: (1) San Pedro de Atacama met de ALMA radio telescopen, (2) Paranal met de Very Large Telescope interferometer en (3) La Silla met 4,0 m klasse telescopen. In november 1963 verkoos ESO, na maanden van site onderzoek, het 2400 m hoog gelegen La Silla in het Zuid-Amerikaanse Andes gebergte in Chili boven de 1100 m Klavervlei site in Zuid-Afrika als locatie om haar eerste observatorium uit te bouwen.

Sinds de 18de eeuw heeft de mensheid het besef dat onze Zon een ster is, en met dit besef kwam de vraag of er rond andere sterren ook werelden draaien. Astronomen beschikten echter niet over de apparatuur om planeten rond andere sterren op te sporen. De helderheids ratio tussen een ster en mogelijke planeten, voor Aardachtige planeten van grootte orde 10 miljard, bleek het grootste struikelblok om exoplaneten (planeten rond andere sterren) direct waar te nemen.

Sinds de oudheid staarden mensen naar de wonderen van de nachtelijke hemel en koppelden hun waarnemingen aan het praktische; het samenstellen van een kalender ingedeeld in dagen, weken, maanden en jaren. Het nauwkeurig bijhouden van de seizoenen was belangrijk voor de landbouw zodat men wist wanneer men kon zaaien en oogsten.

De drie Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan keren na een geslaagde ruimtemissie met hun Apollo 10 ruimtecapsule terug naar de Aarde. Het doel van deze bemande ruimtemissie was het testen van de modules en het koppelen van de modules in een baan om de Maan. Hierdoor wordt deze missie ook wel de 'generale repetitie' genoemd voor de echte Maanlanding van Apollo 11. Tijdens deze vlucht was er voor het eerst in de geschiedenis ook een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. De Apollo 10 capsule landde in de Stille Oceaan en werd vervolgens opgepikt door de U.S.S. Princeton. Foto: NASA