Het magnitudesysteem is een systeem dat wordt gebruikt om de helderheid van sterren weer te geven. Het is een quasi logaritmische schaal waarbij een verschil van 5 magnituden overeenkomt met een factor 100. Men onderscheidt twee deelsystemen: het schijnbare- en het absolute magnitudesysteem.

Nadat we op 17 juni 2013 al afscheid namen van de Europese Herschel ruimtetelescoop is nu nu ook een eind gekomen aan de Franse CoRoT missie. De Convection, Rotation and planetary Transits (CoRoT) ruimtetelescoop werd in december 2006 in de ruimte gebracht en ontdekte in totaal 32 nieuwe exoplaneten.

Vluchtleiders van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA hebben op maandag 17 juni 2013 afscheid genomen van de Hershel ruimtetelescoop. Het laatste signaal werd om 14u25 Belgische tijd verstuurt vanuit Het European Space Operations Center (ESOC) in Duitsland waarna de ruimtetelescoop zes seconden later het signaal ontving en voor een laatste keer zijn raketmotoren tot ontbranding bracht.

De komst van de smartphones en de tablet-computers hebben voor een ware revolutie gezorgd op vlak van applicaties en programma's. Vandaag de dag beschikken diverse online 'app stores' over duizenden applicaties die makkelijk kunnen gedownload worden op je smartphone of tablet. Zo werden er ook op sterrenkundig vlak de afgelopen jaren kwalitatieve applicaties ontwikkeld die er voor zorgen dat je de complete sterrenhemel met alle aanverwanten binnen handbereik hebt. In dit artikel bespreken we de FOViewer Deluxe app voor Android smartphones.

De komst van de smartphones en de tablet-computers hebben voor een ware revolutie gezorgd op vlak van applicaties en programma's. Vandaag de dag beschikken diverse online 'app stores' over duizenden applicaties die makkelijk kunnen gedownload worden op je smartphone of tablet. Zo werden er ook op sterrenkundig vlak de afgelopen jaren kwalitatieve applicaties ontwikkeld die er voor zorgen dat je de complete sterrenhemel met alle aanverwanten binnen handbereik hebt. In dit artikel bespreken we de Dark Sky Meter app voor de iPhone.

De Vaticaanse sterrenwacht (Specola Vaticana) vond z’n oorsprong in de hervorming van de Juliaanse kalendernaar de huidige Gregoriaanse kalender in 1582. Paus Gregorius XIII keurde deze kalender goed voor alle Katholieke landen en sinds de 18de eeuw wordt de Gregoriaanse kalender wereldwijd gebruikt.

Stel, u bevindt zich op het zuidelijk halfrond op een redelijke afstand van de evenaar en u wilt zich op de sterren oriënteren. Het eerste wat u dan moet doen, is de zuidelijke hemelpool bepalen, maar dat is niet zo evident aangezien er op het zuidelijk halfrond geen noordelijke hemelpool met Poolster zichtbaar is. In dit artikel zal u leren hoe u de zuidelijke hemelpool moet bepalen.

In de driehoeksmeetkunde bestaan regels waaruit men kan afleiden dat bepaalde driehoeken gelijkvormig zijn met elkaar, dit wil zeggen: de overeenkomstige hoeken van de twee driehoeken die gelijkvormig zijn, zijn even groot en de overeenkomstige zijden vertonen dezelfde verhouding. Met behulp van gelijkvormigheid kan men bijvoorbeeld wanneer men de reële afstand van de maan tot de aarde kent, de diameter berekenen.

De elongatie van een planeet is de hoek die gevormd wordt tussen de zon en die planeet, met als hoekpunt de aarde. Wanneer de elongatie van een planeet 0° bedraagt, dan spreekt men van een conjunctie. Bedraagt de elongatie van een planeet 90°, dan spreekt men van een kwadratuur. Wanneer de elongatie van een planeet 180° is, dan zegt men dat deze planeet in oppositie met de zon is.

Tijdens het weekend van 12 en 13 januari 2013 kwamen de hevige brandhaarden, die de zuidoostelijke staat New South Wales in Australië al een tiental dagen teisterden, gevaarlijk dichtbij de grootste telescopen Down Under. Het Siding Spring observatorium (SSO), gelegen midden in het Warrumbungle Nationaal Park, werd bedreigd en op zondag 13 januari werden alle astronomen en technisch ondersteunend personeel veilig geëvacueerd naar Coonabarabran.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…