In de tweede helft van de 20e eeuw rezen onoverkomelijke problemen om sterposities nog nauwkeuriger te meten. Grote boosdoener was de atmosfeer van de Aarde met zijn turbulentie. Daarnaast kenden men ook mechanische problemen zoals de invloed van de zwaartekracht gooiden roet in het eten. Met de HIPPARCOS satelliet werd het dus tijd voor astrometrie vanuit de ruimte!

In de sterrenkunde is een occultatie, ook wel 'bedekking' genoemd, een gebeurtenis waarbij een groter voorgrondobject zich voor een kleiner achtergrondobject voortbeweegt. Enkele mooie voorbeelden van occultaties zijn ondermeer sterbedekkingen wanneer de Maan voor een ster beweegt of een bedekking van een ster door een planeet.

Sinds de ontwikkeling van de radio medio de jaren 1890, waren uitvinders zoals Nikola Tesla (1856-1943) en Guglielmo Marconi (1874-1937) ervan overtuigd dat men radio signalen uit het zonnestelsel kon ontvangen. Het duurde echter tot 1933 voordat de Amerikaanse radio ingenieur Karl Jansky (1905-1950) met zijn 30 m buizen-antenne "radio ruis" detecteerde vanuit het centrum van de Melkweg, ons sterrenstelsel. Radio astronomie was geboren en deze nieuwe subtak van de sterrenkunde werd snel uitgebaat door de Amerikaanse fysicus John Krauss (1910-2004) en de Amerikaanse amateur-astronoom Grote Reber (1911-2002).

IRAS (Infrared Astronomical Satellite) was de allereerste satelliet, en meteen ook een zeer succesvolle, die de hele hemel heeft waargenomen in infrarode straling. Met de resultaten werd de eerste hemelatlas van infrarode stralingsbronnen samengesteld. Infrarode straling (IR) werd in 1800 door de Brit William Herschel ontdekt en onderzoek in IR kan vanaf het aardoppervlak niet, of in heel beperkte mate, gebeuren. IRAS mag terecht een ‘eye opener’ voor infraroodsterrenkunde genoemd worden.

Amerikaanse wetenschappers hebben op maandag 17 maart 2014 een belangrijke kosmologische ontdekking voorgesteld. Zo beweren de wetenschappers dat ze voor het eerst de 'vingerafdruk' hebben gevonden van een extreme versnelling van de oerknal die men de 'kosmische inflatie' noemt.

De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft laten weten afstand te nemen van de nieuwste actie van het Amerikaanse bedrijf Uwingu waarbij mensen tegen betaling namen kunnen geven aan Marskraters. Volgens de IAU kunnen enkel zij officieel namen geven aan hemelobjecten en oppervlaktedetails op deze objecten.

Goed nieuws voor de fans van de legendarische documentaireserie Cosmos dat werd geschreven en gepresenteerd door de astronoom Carl Sagan. Op zondag 16 maart 2014 start de vervolgreeks 'Cosmos: A Spacetime Odyssey' dat zal gepresenteerd worden door de Amerikaanse astrofysicus Neil deGrasse Tyson.

Een halve eeuw geleden, begon dr. George Carruthers (1939 -) van het US Naval Research Lab aan het ontwerp voor een instrument om sterren, nevels en sterrenstelsels in het kortgolvige Ultraviolet (UV) te bestuderen. In november 1969 patenteerde hij zijn uitvinding van "een beeld converter voor het detecteren van elektromagnetische straling vooral bij korte golflengten." Zijn baanbrekende werk culmineerde in de verre UV camera/spectrograaf die in april 1972 op de Maan werd gezet door de Apollo 16 astronauten.

De COnvection ROtation et Transits planétaires (CoRoT) missie was een Franse satelliet met diverse partners in Europa en Brazilië. Dit project had twee doelen: metingen verrichten in verband met asteroseismologie en speuren naar extrasolaire planeten. Het was de eerste satelliet die volledig is gewijd aan exoplaneten die overgangen uitvoeren en was een voorloper en testmissie voor onder andere Kepler en Darwin (die niet zal gelanceerd worden, studiefase eindigde in 2007).

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA roept het grote publiek op om mee op zoek te gaan naar planetaire kraamkamers of zogheten 'planetenstelsels-in-wording'. Dit kan eenvoudig dankzij de website DiskDetective.org waar duizenden opnamen van de satelliet WISE worden geanalyseerd.

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) bevat meer dan een half miljoen sterren. De werkelijke diameter van het object is ongeveer 220 lichtjaar, en hij staat op…