25 jaar Hubble Space Telescope in 25 foto's Hot!

dinsdag, 21 april 2015 18:15

In april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Verenigde Staten tijdens een Space Shuttle-missie de legendarische Hubble Space Telescope in de ruimte brachten. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om dit zilveren jubileum in de kijker te zetten, selecteerde Spacepage 25 legendarische foto's van planeten, planetaire nevels, stervormingsgebieden en sterrenstelsels. Alvast veel kijkplezier ...

Onze ster is een nakomertje

zondag, 12 april 2015 20:00

Uit een nieuw en uitgebreid onderzoek is gebleken dat onze ster, de Zon, een nakomertje is. Zo is het duidelijk geworden dat de Zon later is ontstaan dan de meeste sterren in de Melkweg die ongeveer tien miljard jaar geleden zijn ontstaan tijdens een periode waarin sterren aan hoog tempo werd geproduceerd in voorlopers van spiraalstelsels.

Sterrenkunde en Twitter

maandag, 06 april 2015 18:02

Naast Facebook is Twitter ongetwijfeld ’s werelds meest bekende en gebruikte sociaalnetwerksite. Via deze internetdienst kunnen gebruikers berichten gratis de wereld insturen van maximaal 140 tekens lang. Doordat men via Twitter zeer makkelijk op de hoogte kan blijven van het laatste nieuws wordt deze dienst ook intensief gebruikt door sterrenkundige organisaties, observatoria en fabrikanten van telescopen.

Een kwart eeuw Hubble ruimtetelescoop

vrijdag, 03 april 2015 12:55

In 1923 opperde de Duitse natuurkundige Hermann Oberth (1894-1889) het idee om een telescoop in een lage baan om de Aarde te brengen teneinde waarnemingen te verrichten zonder de hinderlijke Aardse atmosfeer. In 1946 werkte de Amerikaanse natuurkundige Lyman Spitzer (1914-1997) het idee verder uit en in 1966 realiseerde NASA het idee met de lancering van 4 ruimtetelescopen in de OAO-reeks (Orbiting Astronomical Observatory).

Zvjezdano Selo (Kroatië)

Sinds juni 1991 is de republiek Kroatië, die ooit deel uitmaakte van Joegoslavië, een onafhankelijk land dat in juli 2013 toetrad tot de Europese Unie. Kroatië staat bekend om zijn prachtige nationale natuurparken en als de bakermat van de stropdas (Cravate - Hrvatska). Het Kroatische landschap is zeer gevarieerd met enerzijds het binnenland waar de hoofdstad Zagreb ligt en anderzijds een prachtige rotsachtige kustlijn met bekende steden zoals Zadar, Split en Dubrovnik.

Great Melbourne Telescope (Australië)

De Great Melbourne Telescope was na de bekende 'Leviathan of Parsonstown' sterrenwacht in de 19de eeuw de tweede grootste telescoop op Aarde. Nadat deze telescoop in Ierland werd gebouwd, werd deze over gebracht naar Australië waar men de telescoop vooral gebruikte voor het waarnemen van nevels. Leer via dit uitgebreid artikel alles over deze indrukkende telescoop en zijn rijke geschiedenis.

Sterrenkunde vanaf Antarctica

Antarctica is het continent rond de Zuidpool en wordt omringd door de Atlantische, Indische en de Stille oceaan. Het is het vijfde grootste continent maar is het koudste en heeft de laagste luchtvochtigheid. Het zuidelijkste continent werd pas in 1820 ontdekt maar inmiddels zijn er een zestigtal (wetenschappelijke) zuidpool stations actief. De eigenlijke landmassa is bedekt met kilometer dikke ijslaag en het Antarctisch plateau, een gebied met een hoogte boven de 3000 meter, is bijna zo groot als Australië.

Tijd van komen en tijd van gaan: twee eeuwen tijdbal

Tijdens mijn recente bezoek aan het Koninklijke Observatorium te Greenwich (ROG – Royal Observatory Greenwich) nabij London viel het me op dat het merendeel van de honderden toeristen weinig of geen oog hadden voor het ritueel van de rode tijdbal, dat zich elke middag om één uur lokale tijd voltrekt. Astronomen kozen voor het uur 01:00 omdat ze vanaf het middaguur bezig waren met hun doorgangsmetingen van de Zon.

Observatorio de Sierra Nevada (Spanje)

De wortels van de moderne sterrenkunde in Andalusië, Spanje’s zuidelijkste autonome regio, liggen bij de samenwerking van Spaanse astronomen met hun collega’s van de Jesuït universiteit te Georgetown (JUG) nabij Washington D.C. in de VSA. In 1902 werd een sterrenwacht opgericht op de universiteitscampus van Cartuja ten noorden van Granada. Medio de jaren '50 bleek de urbanisatie en de ermee gepaard gaande lichtvervuiling een probleem en keken de astronomen uit naar een nieuwe donkere locatie in de nabij gelegen Sierra Nevada bergketen.

Galaxy Evolution Explorer (GALEX)

De prachtige, imposante sterrenstelsels, hoe ontstaan en evolueren ze? Wetenschappers wilden dit bestuderen aan de hand van de evolutie van sterren en dat in ultraviolette straling met behulp van een speciale ruimtetelescoop die de 'naam 'Galaxy Evolution Explorer' kreeg (GALEX). Met de Galaxy Evolution Explorer ruimtetelescoop wilden sterrenkundigen vooral achterhalen wanneer de sterren en elementen die nu in het Melkwegstelsel worden waargenomen gevormd zijn.

Dit gebeurde vandaag in 1996