In 1975 begon een team ingenieurs van de Europese ruimtevaartorganisatie (ESA - European Space Agency) met de ontwikkeling van optische inter-satelliet data communicatie technologie. De behoefte aan een goed uitgerust grondstation leidde in 1995 tot de uitbouw van het Europese Optical Ground Station (OGS) op het del Teide observatorium van het Instituto de Astrofisica de Canarias (IAC) op het Canarische eiland Tenerife. Sindsdien is het grondstation niet meer weg te denken in de activiteiten van Europese astronomen en ruimtevaart ingenieurs.

Met de schijngestalten van de Maan bedoelen we de verschillende gedaanten die onze Maan aanneemt, gezien vanop de Aarde. Iedereen kent ongetwijfeld volle maan maar zo bestaat er ook een nieuwe maan en wassende maan. In dit artikel gaan we dieper in op deze schijngestalten of fasen.

De Maan (Latijn: Luna) is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en is de op vier na grootste maan van ons zonnestelsel. Sinds de oudheid gebruikten de schijngestalten cyclus van de Maan als middel om de tijdmeting aan te relateren. Vanaf het Neolithicum (nieuwe steentijd 11 000 voor Christus) werden diverse megalithische bouwwerken zoals hunebedden en menhirs opgericht. In één van deze stenen bouwwerken te Knowth in het noorden van Ierland, werd een afbeelding van de Maan gevonden die wellicht uit 3330 voor Christus stamt.

Ben je benieuwd hoe de reis van het Amerikaanse ruimtetuig New Horizons langs de dwergplaneet Pluto zal verlopen? Dan moet ongetwijfeld de app Pluto Safari downloaden op je smartphone of tablet. Dankzij deze gratis app kan je op de voet volgen waar New Horizons zich bevindt en leer je aan de hand van een 3D-model alles over dit onbemande ruimtetuig.

Alle kinderen uit het bijzonder (speciaal) onderwijs en kwetsbare kinderen moeten de kans krijgen de sterrenhemel te bewonderen met behulp van een telescoop. Dat is het uitgangspunt van de Werkgroep Kijkerbouw van de Volkssterrenwacht Armand Pien, naar een idee van Jean-Pierre Grootaerd en Harrie Rutten. Scholen voor bijzonder (speciaal) onderwijs en instellingen voor kinderen met een beperking kunnen via sponsoring een prachtige telescoop aankopen voor een symbolisch bedrag.

Op 24 april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Hubble Space Telescope in de ruimte werd gebracht. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om de verjaardag van deze populaire en succesvolle ruimtetelescoop te vieren, heeft men een spectaculaire foto gepubliceerd van de gigantische cluster Westerlund 2.

In april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Verenigde Staten tijdens een Space Shuttle-missie de legendarische Hubble Space Telescope in de ruimte brachten. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om dit zilveren jubileum in de kijker te zetten, selecteerde Spacepage 25 legendarische foto's van planeten, planetaire nevels, stervormingsgebieden en sterrenstelsels. Alvast veel kijkplezier ...

Uit een nieuw en uitgebreid onderzoek is gebleken dat onze ster, de Zon, een nakomertje is. Zo is het duidelijk geworden dat de Zon later is ontstaan dan de meeste sterren in de Melkweg die ongeveer tien miljard jaar geleden zijn ontstaan tijdens een periode waarin sterren aan hoog tempo werd geproduceerd in voorlopers van spiraalstelsels.

Naast Facebook is Twitter ongetwijfeld ’s werelds meest bekende en gebruikte sociaalnetwerksite. Via deze internetdienst kunnen gebruikers berichten gratis de wereld insturen van maximaal 140 tekens lang. Doordat men via Twitter zeer makkelijk op de hoogte kan blijven van het laatste nieuws wordt deze dienst ook intensief gebruikt door sterrenkundige organisaties, observatoria en fabrikanten van telescopen.

In 1923 opperde de Duitse natuurkundige Hermann Oberth (1894-1889) het idee om een telescoop in een lage baan om de Aarde te brengen teneinde waarnemingen te verrichten zonder de hinderlijke Aardse atmosfeer. In 1946 werkte de Amerikaanse natuurkundige Lyman Spitzer (1914-1997) het idee verder uit en in 1966 realiseerde NASA het idee met de lancering van 4 ruimtetelescopen in de OAO-reeks (Orbiting Astronomical Observatory).

Vanuit India wordt met behulp van een Indiase PSLV draagraket de Italiaanse Astro‐Rivelatore Gamma a Immagini Leggero (AGILE) ruimtetelescoop in de ruimte gebracht. Deze satelliet werd ontwikkeld om bronnen van gammastralen in het heelal op te sporen. De Italiaanse ruimtetelescoop woog bij zijn lancering 352 kilogram en werd uitgerust met de Gamma Ray Imaging Detector (GRID), SuperAGILE SA en Mini-Calorimeter (MCAL) instrumenten. Foto: ASI