Wat is astronomie?

Astronomie, ook wel ‘sterrenkunde’ genoemd, is de wetenschap die zich bezighoudt met de observatie en de studie van alle fenomenen en objecten buiten de atmosfeer van de Aarde. Binnen deze wetenschap bestudeert men dus niet alleen sterren en sterrenstelsels in het heelal maar ook planeten, manen en planetoïden in ons eigen zonnestelsel. In dit uitgebreid artikel leer je wat astronomie precies is en welke vakgebieden deze wetenschap kent.

Volkssterrenwachten in Vlaanderen

Vlaanderen telt officieel zes volksterrenwachten. Een volkssterrenwacht heeft als belangrijke taak het grote publiek te informeren over sterrenkunde en ruimtevaart en zowel de jeugd alsook volwassenen warm te maken voor deze bijzondere hobby. Elke volkssterrenwacht beschikt hierdoor over één of meerdere telescopen, een bibliotheek, vergaderruimte, tentoonstelling en auditorium.

Interview met Arie Pier Nagel

Arie Pier NagelNaam: Arie Pier Nagel
Geboortejaar: 16 augustus 1944
Woonplaats: Eindhoven
Nationaliteit: Nederlander
Persoonlijke Telescoop: Ik heb zo’n 10 kijkers, met openingen van 8 tot 28 cm. Newtons, lenzenkijkers, een Schmidt-Cassegrain, een Cassegrain, twee Schmidt-Newtons.
Website: http://www.astronomie.be/apn

Wat zijn radiotelescopen?

Om radiogolven te ontdekken, gebruiken de wetenschappers grote parabolische 'schotels', gelijkaardig aan de veel kleinere satellietschotels die algemeen in vele huishoudens worden gebruikt om satelliettelevisie te ontvangen. Momenteel zijn de grootste parabolische radioschotels in de wereld de 305m diameter radiotelescoop van Aricebo, in Puerto Rico, en de 100m diameter radioantenne van Effelsburg, in Bonn, Duitsland.

Wat is radioastronomie?

Wanneer je luistert naar de radio, met de GSM aan het bellen bent of als je televisie kijkt gebruik je een apparaat dat radiogolven ontvangt. radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische radiatie, net zoals het visueel licht dat je met de ogen ziet. Het verschil in radiogolven is dat ze een langeregolflengte hebben en lagere frequentie hebben dan visueel licht, ze dragen ook minder energie met zich mee.

Astronomie doorheen de geschiedenis

Astronomie is een zeer oude wetenschap. Zo bestond astronomie al in het oude Egypte, Sumerië, India en China. Terwijl de mens zich in het prille begin enkel maar bezighield met de bewegingen van objecten langs de hemel groeide astronomie vandaag de dag uit tot een snel evoluerende wetenschap die niet enkel door professionelen wordt beoefend maar ook door duizenden amateur-sterrenkundigen. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste gebeurtenissen en ontdekkingen in de wereld van de sterrenkunde.

Dit gebeurde vandaag in 1980