Spacepage

Spacepage is nog steeds een gratis website. Haar medewerkers zetten zich dagdagelijks in om u als bezoeker te voorzien van het laatste nieuws op vlak van sterrenkunde en ruimtevaart. Om Spacepage draaiende te kunnen houden hebben we uw steun nodig! In deze categorie ontdekt u hoe u uw steentje kunt bijdragen.

De medewerkers en beheerders van deze populaire website besteden dagelijks vele uren aan het onderhouden, updaten en het schrijven van nieuwsberichten en artikelen over sterrenkunde en ruimtevaart. Helaas draait Spacepage zelf niet gratis. Veel van de financiële middelen gaan op in het draaiende houden van deze website door het huren van serverruimte en de verschillende domeinnamen. Ook in de toekomst willen we onze vele bezoekers blijvend voorzien van het laatste nieuws op vlak van sterrenkunde en ruimtevaart en willen wij deze website verder blijven uitbreiden. Hiervoor hebben we dan ook uw hulp nodig!

In de Poolse stad Thorn wordt Nicolaas Copernicus geboren. Deze bekende wiskundige en astronoom formuleerde een heliocentrisch model van het universum waarbij hij de Zon en niet de Aarde in het centrum plaatste. Enkele jaren voor zijn dood, in 1530, publiceerde Copernicus zijn manuscript 'De revolutionibus orbium coelestium' (over de omlopen van de hemellichamen) wat algemeen wordt beschouwd als een grote gebeurtenis in de wetenschapsgeschiedenis. Hiermee begon de Copernicaanse revolutie en droeg het bijzonder veel bij aan de wetenschappelijke revolutie.

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit…