Spacepage informatie

In dit informatiecentrum leert u meer over de geschiedenis van Spacepage en de overkoepelende vzw rond de websites van Parsec vzw.

Spacepage geschiedenis

Spacepage kent een ruime geschiedenis en behoort al meer dan 15 jaar tot de grootste sterrenkunde en ruimtevaart websites van de lage landen. Dankzij de gedreven kracht van enkele vrijwilligers brengt Spacepage het laatste nieuws en tal van informatie via de website naar het grote publiek waarbij de doelstelling steeds is om sterrenkunde en ruimtevaart gerelateerde onderwerpen op een zo toegankelijk mogelijke manier te brengen. Dit artikel brengt een blik achter de schermen van de eerste tien jaar van de website, een periode van continue groei tot wat het vandaag is. Jaar na jaar blijft Spacepage zich inzetten om bestaande informatie te actualiseren, uit te breiden en nieuws te brengen met nog steeds dezelfde harde inzet als in de begindagen.

Spacepage steunen

De medewerkers en beheerders van deze populaire website besteden dagelijks vele uren aan het onderhouden, updaten en het schrijven van nieuwsberichten en artikelen over sterrenkunde en ruimtevaart. Helaas draait Spacepage en haar subsites niet gratis. De donaties gaan integraal naar het draaiende houden van deze website en de andere websites van onze vereniging door het huren van serverruimte en de verschillende domeinnamen. Ook in de toekomst willen we onze vele bezoekers blijvend voorzien van het laatste nieuws op vlak van sterrenkunde en ruimtevaart en willen wij deze website verder blijven uitbreiden. Hiervoor hebben we dan ook uw hulp nodig!

Via onze donatiebalk zie je hoever we van onze jaarlijkse doelstelling verwijdert zijn, het vermeld percentage bevat zowel de donaties van deze website als deze van onze andere websites van de vereniging.

Hoe kan men medewerker worden op Spacepage?

Spacepage is een actieve website die leeft! Wil jij ook deelmaken van de actieve Spacepage community en je steentje bijdragen aan de website? Heb je al altijd veel willen schrijven over de laatste astronomienieuwtjes of wil je schrijven over je favoriete astronomiehobby? Op Spacepage kan het allemaal!

Hoe kunt u een bijdrage leveren aan deze website?

Ook u kunt een bijdrage leveren aan deze website als bezoeker of door medewerker te worden.
Spacepage wordt gebouwd door vrijwilligers die in hun vrije tijd de website onderhouden en voorzien van nieuwe informatie, ook u kunt hier deel van uitmaken! Iedereen, zowel jong als oud kan een bijdrage leveren aan deze website, of het nu voor een eenvoudig nieuwsartikel is, een review van een telescoop/boek, of een artikel over uw waarnemingsnachten, je kan het allemaal op de Spacepage website plaatsen. je hebt geen verplichtingen, je bepaalt helemaal zelf wat je wil doen en wat je zelf plaatst, enkel is enige activiteit wel het minste dat je kan doen.

Wat kan je zoal bijdragen op Spacepage, we sommen het even voor je op!

Lancering van het Europese Infrared Space Observatory (ISO) voor observaties in infrarood licht. De 480 miljoen dollar dure ruimtetelescoop werd ontwikkeld door ESA, in samenwerking met ISAS uit Japan en NASA. Gemiddeld verrichtte ISO 45 observaties per omloop van 24 uur. De levensduur van ISO was ruim 900 omlopen waardoor er meer dan 26 000 wetenschappelijke waarnemingen werden uitgevoerd. De enorme hoeveelheid wetenschappelijke data is tussen 1998 en 2006 uitgebreid verwerkt en gearchiveerd. De data afkomstig van ISO heeft uiteindelijk geleid tot vele astronomische ontdekkingen. Foto: ESA