Langverwacht overzichtsartikel onthult reis van water van interstellaire wolken tot leefbare werelden

vrijdag, 09 april 2021 20:44

De Nederlandse sterrenkundige Ewine van Dishoeck (Universiteit Leiden) heeft met een internationaal team van collega's een overzichtsartikel geschreven over alles wat we dankzij ruimtetelescoop Herschel weten over water in de interstellaire ruimte. Het artikel in het vakblad Astronomy & Astrophysics zet bestaande kennis op een rij en bevat ook nieuwe informatie over waar het water op nieuwe, mogelijk leefbare werelden vandaan komt. De verwachting is dat het artikel de komende twintig jaar dient als naslagwerk.

NASA-helikopter Ingenuity maakt eerste foto van het Marsoppervlak Hot!

dinsdag, 06 april 2021 21:59

De kleine NASA-helikopter Ingenuity heeft zijn eerste foto van het Marsoppervlak succesvol naar de aarde gestuurd. Afgelopen weekend werd de helikopter door de Marsrover Perseverance op het Marsoppervlak geplaatst en verwacht wordt dat deze op zondag 11 april zijn eerste testvlucht zal maken. Ingenuity moet geschiedenis schrijven door de eerste gemotoriseerde vlucht op een ander hemellichaam dan de aarde uit te voeren.

Enterprise: het ruimteveer dat nooit de ruimte inging!

Naast de vijf Amerikaanse ruimteveren die tijdens het Space Shuttle programma meerdere malen de ruimte ingingen, beschikte NASA ook nog over een zesde ruimteveer dat de naam 'Enterprise' kreeg. In tegenstelling tot de vijf andere ruimteveren ging het ruimteveer Enterprise echter nooit de ruimte in en werd dit ook niet voorzien van krachtige raketmotoren. NASA gebruikte Enterprise vooral voor het testen van de landing van een ruimteveer en voor het testen van de verticale assemblage van de Space Shuttle.

Solliciteer nu om ESA-astronaut te worden! Hot!

zondag, 04 april 2021 08:23

Er kunnen nu sollicitaties worden ingediend voor de ESA-astronautenselectie van 2021. Gekwalificeerde kandidaten van alle geslachten worden aangemoedigd om te solliciteren. Naast de werving van nieuwe rekruten voor ons astronautenkorps heeft ESA ook een vacature gepubliceerd voor de haalbaarheidsstudie "Parastronaut" om astronauten met een specifieke fysieke beperking te selecteren. Dit project is een wereldwijde primeur om te beginnen met het wegnemen van obstakels voor mensen met een lichamelijke beperking, zodat ze een professionele ruimtemissie uit kunnen voeren.

SpaceX lanceert dit jaar ruimtemissie met enkel ruimtetoeristen Hot!

zaterdag, 03 april 2021 07:38

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft deze week bekend gemaakt dat het eind 2021 een Crew Dragon ruimtecapsule zal lanceren met aan boord enkel ruimtetoeristen. Deze bijzondere ruimtemissie kreeg de naam 'Inspirtation4' en wordt volledig betaald door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman. De ruimtevlucht zelf zal enkele dagen duren en voor deze missie zal de Crew Dragon capsule uitgerust worden met een speciale glazen koepel.

Maak kennis met SpaceShip III Hot!

dinsdag, 30 maart 2021 21:37

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic heeft op 30 maart 2021 zijn nieuwste ruimtevliegtuig, de VSS Imagine, voor het eerst getoond aan de buitenwereld. Met de VSS Imagine wil Virgin Galactic vanaf volgend jaar mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte. De VSS Imagine lijkt sterk op zijn voorganger maar onderging enkele vernieuwingen waardoor dit officieel ook het eerste 'Spaceship III' ruimtevliegtuig van Virgin Galactic is.

Eerste interstellaire komeet is mogelijk de meest ongerepte die ooit is gevonden

dinsdag, 30 maart 2021 13:02

Nieuwe waarnemingen met de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) wijzen erop dat de komeet 2I/Borisov, de tweede en meest recente interstellaire bezoeker aan ons zonnestelsel, een van de meest ongerepte is die ooit is waargenomen. Astronomen vermoeden dat de komeet hoogstwaarschijnlijk nooit eerder in de buurt van een ster is geweest en een onverstoord overblijfsel was van de wolk van gas en stof waaruit hij is ontstaan. 2I/Borisov werd in augustus 2019 ontdekt door amateur-astronoom Gennady Borisov, en een paar weken later bleek dat het object van ver buiten ons zonnestelsel afkomstig moest zijn.

Plutomaan: Hydra

Hydra is één van de manen van de dwergplaneet Pluto. Dit ongeveer vijftig kilometer grote hemellichaam is tot op heden de tweede grootste maan van Pluto en werd samen met de andere Plutomaan Nix in juni 2005 ontdekt. Hydra bevindt zich van alle gekende Plutomanen het verst van de dwergplaneet en ook dit hemellichaam werd in 2015 bezocht toen de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons een bezoek bracht aan Pluto en zijn manen. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Hydra.

Astronomen brengen magnetische velden aan rand van zwart gat in M87 in beeld Hot!

woensdag, 24 maart 2021 10:38

De Event Horizon Telescope (EHT) samenwerking, die de allereerste foto van een zwart gat maakte, heeft vandaag een nieuwe afbeelding van het massarijke object in het centrum van het sterrenstelsel M87 gepresenteerd. Ze toont hoe dit object er in gepolariseerd licht uitziet. Het is voor het eerst dat het astronomen is gelukt om polarisatie, een kenmerk van magnetische velden, zo dicht bij de rand van een zwart gat te meten. Aan de hand van deze waarnemingen hopen astronomen te kunnen verklaren hoe het 55 miljoen lichtjaar verre sterrenstelsel in staat is om energetische jets vanuit zijn kern te ‘lanceren’.

Hoe beïnvloeden bomen de atmosfeer en het klimaat van de aarde?

Op 21 maart was het de Internationale Dag van het Bos, een gelegenheid om het belang van alle soorten bossen te vieren en onder de aandacht te brengen. Bomen zijn ontegensprekelijk een essentieel onderdeel van het hele aardsysteem. Zij ondersteunen vrijwel alle ecosystemen en biodiversiteit op het land, stabiliseren en bemesten de bodem, leggen grote hoeveelheden van het broeikasgas koolstofdioxide vast en voorzien zelfs de mens van overvloedige hoeveelheden heerlijk en voedzaam voedsel. En dan hebben we het nog niet eens over hun diepgaande psychologische effect op ons. Bomen en planten hebben positieve effecten op ons welzijn en onze mentale gezondheid. Maar, hoeveel weet jij er eigenlijk over?

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-73) met aan boord zeven astronauten en voor de tweede maal het United States Microgravity Laboratory. Tijdens deze zestien dagen durende bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse overheid, universiteiten en bedrijven. Foto: NASA