Volg LIVE de lancering van de Russische Nauka module Hot!

dinsdag, 20 juli 2021 20:14

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Volg LIVE de lancering van Jeff Bezos en zijn New Shepard ruimtecapsule Hot!

zondag, 18 juli 2021 23:16

Op dinsdag 20 juli gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Blue Origin voor het eerst mensen kortstondig in de ruimte brengen met zijn New Shepard en bijhorende ruimtecapsule. Aan boord van deze nieuwe capsule zullen zich onder andere de miljardair en oprichter van Blue Origin Jeff Bezos bevinden alsook een 82-jarige Amerikaanse vrouw en de 18-jarige Nederlander Oliver Daemen. Tijdens deze missie moet de New Shepard capsule een maximale hoogte beriken van ongeveer 100 kilometer waarna deze met parachutes moet terugkeren naar de aarde. De lancering is voorzien voor 15u00 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke commerciële ruimtevlucht hier LIVE volgen!

18-jarige Nederlander mag met Jeff Bezos de ruimte in Hot!

donderdag, 15 juli 2021 19:39

Tijdens de eerste bemande ruimtevlucht van het bedrijf Blue Origin op 20 juli 2021 gaat er ook een 18-jarige Nederlander mee de ruimte in. De Nederlander Oliver Daemen gaat die dag samen met de oprichter van Amazon en Blue Origin, Jeff Bezos, en nog twee andere mensen kortstondig de ruimte in aan boord van de New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Indien de commerciële ruimtevlucht een succes wordt, zal Oliver Daemen de vierde Nederlander worden die ooit de ruimte inging.

Cruciale testvlucht voor Starliner ruimtecapsule Hot!

woensdag, 14 juli 2021 07:43

Eind juli gaat het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing zijn nieuwste ruimtecapsule opnieuw in de ruimte brengen voor een cruciale testvlucht. Tijdens deze onbemande Boeing Orbital Flight Test 2 testvlucht moet de Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS waarna de capsule terug moet landen in de Verenigde Staten. Tijdens een vorige onbemande testvlucht in december 2019 slaagde Boeing er niet in om de nieuwe capsule te laten koppelen met het ruimtestation.

Ingenieuze 'geweven' spectrometer bijna klaar voor de start

maandag, 12 juli 2021 18:22

WEAVE, een ingenieuze spectrometer met duizenden verplaatsbare glasvezels, is bijna klaar voor gebruik door sterrenkundigen. Dat meldt een team van astronomen en technici onder leiding van Scott Trager (Rijksuniversiteit Groningen). De spectrometer, inclusief de twee robots die de glasvezels in wisselende opstellingen leggen, is succesvol geïnstalleerd op de Nederlands-Britse-Spaanse William Herschel Telescope op La Palma.

Volg LIVE de ruimtereis van Richard Branson Hot!

zaterdag, 10 juli 2021 08:58

Sir Richard Branson, de Britse miljardair en oprichter van het ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, gaat op 11 juli 2021 samen met vijf andere mensen kortstondig de ruimte in met het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Zo zal een speciaal vliegtuig SpaceShipTwo eerst tot op een hoogte brengen van ongeveer 11 kilometer waarna SpaceShipTwo zich met behulp van zijn raketmotor tot op een maximale hoogte van ongeveer 90 kilometer zal begeven. Een tiental minuten later moet SpaceShipTwo uiteindelijk terugkeren naar de aarde en landen als een klassiek vliegtuig. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke commerciële ruimtevlucht hier LIVE volgen!

Richard Branson gaat op 11 juli de ruimte in Hot!

zondag, 04 juli 2021 13:10

Sir Richard Branson, de Britse miljardair en oprichter van het ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, gaat op 11 juli 2021 de ruimte in met het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Dat maakte Virgin Galactic op vrijdag 2 juli bekend. Tijdens deze belangrijke testvlucht gaat Virgin Galactic voor het eerst zes mensen kortstondig in de ruimte brengen tijdens een zogeheten suborbitale ruimtevlucht. Met deze bekendmaking is de race om de eerste miljardair in de ruimte te brengen nu echt begonnen aangezien de oprichter van Amazon en één van 's werelds rijkste mensen, Jeff Bezos, enkele dagen later eveneens de ruimte in wil met zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin.

Groen licht voor bouw van 's werelds grootste radiotelescoop SKA Observatory

zaterdag, 03 juli 2021 14:11

Tijdens een historische vergadering van de Raad vorige week kreeg het onlangs opgerichte SKA Observatorium (SKAO) van zijn lidstaten goedkeuring om te starten met de bouw van de SKA-telescopen in Australië en Zuid-Afrika. De twee telescopen, die momenteel SKA-Low en SKA-Mid worden genoemd – de namen beschrijven het radiofrequentiebereik dat zij elk bestrijken - worden de twee grootste en meest complexe netwerken van radiotelescopen die ooit zijn gebouwd.

Donkere materie: ‘echt spul’ of onbegrepen zwaartekracht?

dinsdag, 22 juni 2021 19:29

Er heerst al jarenlang een tweestrijd onder astronomen en natuurkundigen. Is de mysterieuze donkere materie die diep in het heelal wordt waargenomen nu écht, of zien we de gevolgen van subtiele afwijkingen van de ons bekende zwaartekrachtswetten? In 2016 kwam de Nederlandse natuurkundige Erik Verlinde met een theorie van de tweede soort: emergente zwaartekracht. Nieuw onderzoek, deze week gepubliceerd in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics, verlegt de grens van donkerematerie-waarnemingen tot in de onbekende buitenregionen van sterrenstelsels, en legt daarmee verschillende donkerematerie-modellen en alternatieve zwaartekrachttheorieën langs de meetlat. ​​​​​​​

Maak kennis met Nauka! Hot!

zondag, 20 juni 2021 07:42

Op 21 juli 2021 gaat Rusland eindelijk de laatste Russische module voor het internationaal ruimtestation ISS in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Proton-M raket die dag de Multipurpose Laboratory Module (MLM) in een baan om de aarde brengen waarna deze enkele dagen later moet worden vastgemaakt aan de Zvezda module van het ruimtestation. Normaal had Rusland deze module al in 2007 aan het ISS moeten bevestigen maar de lancering werd steeds uitgesteld als gevolg van diverse redenen. Tijdens deze lancering zal Rusland ook de European Robotic Arm (ERA) naar het internationaal ruimtestation ISS brengen.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-73) met aan boord zeven astronauten en voor de tweede maal het United States Microgravity Laboratory. Tijdens deze zestien dagen durende bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse overheid, universiteiten en bedrijven. Foto: NASA