Rusland lanceert ambitieuze Spektr-RG ruimtetelescoop Hot!

zaterdag, 13 juli 2019 19:15

Na enkele weken uitstel heeft Rusland op zaterdag 13 juli 2019 vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan de Spektr-RG ruimtetelescoop in de ruimte gebracht. De Spektr-RG missie is een samenwerkingsproject tussen het Russische ruimtevaartagentschap Roscosmos en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR. De komende jaren gaat deze ruimtetelescoop het heelal afspeuren naar röntgenstralen zodat astronomen meer kunnen leren over onder andere donkere energie.

La Silla viert 50ste verjaardag met totale zonsverduistering

zaterdag, 13 juli 2019 06:05

Op 2 juli kruiste het totaliteitspad van een zonsverduistering de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili. Deze zeldzame astronomische gebeurtenis vond plaats in het vijftigste bedrijfsjaar van ESO’s eerste sterrenwacht. De sterrenwacht op La Silla werd in 1969 geïnaugureerd en bracht Europa naar de voorhoede van het astronomische onderzoek. Duizend bezoekers, onder wie de president van de Republiek Chili, reisden naar de verafgelegen sterrenwacht om getuige te zijn van deze unieke samenloop.

Arabische satelliet gaat verloren door mislukte Vega lancering Hot!

donderdag, 11 juli 2019 08:09

Een Europese Vega raket is er op woensdag 10 juli 2019 niet in geslaagd om een Arabische aardobservatiesatelliet in een baan om de Aarde te brengen. De kleine Vega raket vertrok om 03u53 Belgische tijd vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana met in zijn vrachtruim de Falcon Eye 1 aardobservatiesatelliet die werd gebouwd in opdracht van de Verenigde Arabische Emiraten. Twee minuten na de start van de lancering bleek er een ernstig probleem te zijn met de raket waarna deze neerstortte in de Atlantische Oceaan.

India keert terug naar de maan Hot!

dinsdag, 09 juli 2019 09:45

India wil op zondag 14 juli 2019 voor de tweede maal een onbemand ruimtetuig lanceren naar de maan. De Chandrayaan-2 missie bestaat uit een ruimtesonde, een lander en een maanrover die op weg naar de maan gaan gebracht worden met behulp van een Indiase GSLV raket. Na het succes van de eerste Chandrayaan missie, waarmee men water ontdekte op de maan, heeft India nu opnieuw hoge verwachtingen van deze ambitieuze missie. Indien deze missie slaagt, wordt India het vierde land ter wereld dat een onbemande ruimtesonde kan laten landen op de maan.

NASA voert succesvolle Orion abort-test uit Hot!

dinsdag, 02 juli 2019 21:06

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op dinsdag 2 juli 2019 met succes een abort-test uitgevoerd met een onbemande Orion ruimtecapsule. Deze test was van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de nieuwe Orion capsule aangezien tijdens deze test het Launch Abort System werd getest dat de capsule met de astronauten in veiligheid moet brengen wanneer er tijdens de eerste minuten van de lancering iets fout gaat.

Apollo 11 in video's Hot!

In juli 2019 is het exact 50 jaar geleden dat de mens voor de eerste keer voet zette op het oppervlak van de maan. Op 21 juli 1969 (Belgische tijd) daalde Neil Armstrong af van het trapje van maanlander en sprak vervolgens de historische zin uit "That's one small step for (a) man, one giant leap for mankind". Dankzij de Apollo 11 missie won Amerika de wedloop naar de maan en beleefde iedereen op aarde enkele fantastische momenten. Beleef nu opnieuw deze historische ruimtemissie via onderstaande video's!

Apollo 6

De Apollo 6 ruimtemissie was de tweede en laatste onbemande missie uit het Amerikaanse Apollo maanprogramma. Deze lancering vond plaats in april 1968 en was de definitieve testvlucht van de krachtige Saturn V raket alvorens de eerste bemande missie (Apollo 8). Tijdens deze onbemande testvlucht wou men ook het terugkeersysteem van de Apollo commandomodule testen door het simuleren van een terugkeer van de Maan onder extreme omstandigheden. Door problemen tijdens de lancering werden echter niet alle doelstellingen van deze missie behaald.

Rocket Lab brengt zeven satellieten in de ruimte Hot!

zaterdag, 29 juni 2019 12:02

Rocket Lab, het jonge Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf dat lanceringen uitvoert vanaf Nieuw-Zeeland, heeft op zaterdag 29 juni 2019 met succes zeven kleine satellieten in de ruimte gebracht. De zeventien meter lange Electron raket vertrok om 06u30 Belgische tijd vanop de Mahia Peninsula in Nieuw-Zeeland en zette iets minder dan uur na de start van de lancering de satellieten probleemloos uit in een lage baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 450 kilometer. Dit was de zevende lancering van een Electron raket.

SpaceX lanceert derde Falcon Heavy Hot!

dinsdag, 25 juni 2019 14:31

SpaceX, het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op dinsdag 25 juni 2019 voor de derde maal een krachtige Falcon Heavy raket gelanceerd. Aan boord van deze 70 meter lange raket bevonden zich 24 satellieten waaronder het Lightsail 2 ruimtetuig van The Planetary Society en NASA's Deep Space Atomic Clock. De raket vertrok om 08u30 Belgische tijd vanop het Kennedy Space Center in Florida en 3,5 uur na lift-off werden alle satellieten succesvol uitgezet in de ruimte.

Nieuwe ruimtemissies moeten de zon onderzoeken

maandag, 24 juni 2019 08:33

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft twee nieuwe onbemande ruimtemissies geselecteerd die meer inzicht moeten geven over het gedrag van onze ster, de zon, op onder andere het magnetisch veld van de Aarde. Zo is een van de nieuwe missies erop gericht te bestuderen hoe de zonnewind ontstaat terwijl wetenschappers met de andere missie willen onderzoeken wat de effecten zijn voor onze planeet. Beide missie moeten in 2022 gelanceerd worden.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…