VISTA onthult een nieuw beeld van de Grote Magelhaense Wolk

vrijdag, 13 september 2019 09:34

ESO’s VISTA-telescoop geeft een opmerkelijk beeld van de Grote Magelhaense Wolk, een van onze meest nabije galactische buren. VISTA heeft dit sterrenstelsel en diens broertje, de Kleine Magelhaense Wolk, en hun omgeving ongekend gedetailleerd in kaart gebracht. Deze survey stelt astronomen in staat om een groot aantal sterren te bekijken, wat nieuwe mogelijkheden oplevert om de evolutie van sterren, de dynamica van sterrenstelsels en veranderlijke sterren te onderzoeken. De Grote Magelhaense Wolk(GMW) is met een afstand van slechts 163.000 lichtjaar een van onze naaste galactische buren. Hij en zijn broertje, de Kleine Magelhaense Wolk, behoren ook tot de dichtstbijzijnde dwergsterrenstelsels van de Melkweg.

Voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde Hot!

woensdag, 11 september 2019 19:26

Astronomen hebben voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde. Eerder werd al waterdamp ontdekt in atmosferen van 'onleefbare' en extreem hete exoplaneten maar dankzij gegevens afkomstig van de Hubble Space Telescope is waterdamp nu ook gedetecteerd in de atmosfeer van een exoplaneet met een gematigde temperatuur. Voor wetenschappers is dit nu een ongelofelijk interessante planeet aangezien dit de eerste exoplaneet is die beschikt over waterdamp en een aangename temperatuur heeft.

India verliest contact met maanlander Hot!

zaterdag, 07 september 2019 07:28

Het lijkt er op dat India er niet in geslaagd is om een onbemand ruimtetuig te laten landen op het oppervlak van de maan. Normaal had op vrijdag 6 september 2019 de Indiase maanlander Vikram een zachte landing moeten maken op de zuidpool van de maan maar toen het ruimtetuig zich nog enkele honderden meters boven het maanoppervlak bevond, verloor de vluchtleiding plots alle contact. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een zware klap aangezien men in het land enorm uitkeek naar deze ambitieuze ruimtemissie.

Botsing tussen satellieten van ESA en SpaceX nipt vermeden Hot!

woensdag, 04 september 2019 19:27

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 2 september 2019 bekend gemaakt dat het de baan van één van zijn satellieten heeft moeten aanpassen om een botsing te vermijden met een satelliet van SpaceX. Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX bracht in mei van dit jaar maar liefst 60 satellieten in de ruimte in het kader van het Starlink ruimteprogramma. Eén van deze satellieten, Starlink 44, stevende af op de Europese ADM-Aeolus aardobservatiesatelliet van ESA waardoor er plots een 'collision avoidance manoeuvre‘ moest worden uitgevoerd.

Steen op Mars genoemd naar de 'Rolling Stones' Hot!

zaterdag, 24 augustus 2019 07:39

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een steen op de planeet Mars genoemd naar de bekende rockband Rolling Stones. De steen heet vanaf nu 'The Rolling Stone Rock' en is niet veel groter dan een golfbal. Op 26 november 2018 rolde deze steen één meter verder op het Marsoppervlak als gevolg van de landing van de Amerikaanse Marslander InSight. De bandleden van de Rolling Stones zelf lieten al weten aangenaam verrast te zijn en vinden dit een fantastische manier om de start van hun No Filter Tour mee te vieren.

Indiase maanlander komt aan bij de maan Hot!

woensdag, 21 augustus 2019 10:17

De Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO heeft laten weten dat de maanlander Chandrayaan 2 zich op dinsdag 20 augustus 2019 succesvol in een baan om de maan heeft gebracht. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een belangrijke stap in deze ambitieuze missie aangezien de Aziatische grootmacht op 6 september 2019 de lander wil laten landen op het oppervlak van de maan waarna en kleine rover het maanoppervlak moet verkennen. Ondanks dit succesvol manoeuvre moet het spannendste en meest gewaagde gedeelte van de hele missie nog komen.

China lanceert eerste Jielong 1 raket

zondag, 18 augustus 2019 09:24

In China is op zaterdag 17 augustus 2019 voor het eerst een Jielong 1 raket gelanceerd. Deze kleine raket, ook gekend onder de naam 'Smart Dragon 1', bracht tijdens zijn eerste missie succesvol drie kleine satellieten in een polaire baan om de Aarde. De bijna 20 meter lange Jielong 1 raket werd ontwikkeld door het Chinese ruimtevaartbedrijf China Rocket Co. Ltd. met als doel om kleine satellieten zoals cubesats tegen een lage kostprijs in de ruimte brengen. De Jielong 1 raket is de vierde nieuwe Chinese raket die de afgelopen tien maanden voor het eerst werd gelanceerd.

ESO’s VST fotografeert hemelse meeuw in volle vlucht

woensdag, 07 augustus 2019 13:56

Deze intrigerende, kleurrijke verzameling objecten staat bekend als de Zeemeeuwnevel. Deze bijnaam heeft hij te danken aan zijn gelijkenis met een vliegende meeuw. Het hemelgebied waar hij deel van uitmaakt is rijk aan stof, waterstof, helium en sporen van zwaardere elementen. Het is de hete en energieke geboorteplaats van nieuwe sterren. De opmerkelijk detailrijke opname is gemaakt met ESO’s VLT Survey Telescope (VST) en toont de afzonderlijke hemelobjecten waaruit deze kosmische vogel bestaat in al hun details.

Europa bouwt datasnelweg in de ruimte verder uit met nieuwe EDRS satelliet Hot!

woensdag, 07 augustus 2019 08:45

Een Europese Ariane 5 raket heeft op dinsdag 6 augustus 2019 met succes twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. De 52 meter lange Ariane 5 vertrok zoals altijd vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en zette ongeveer 30 minuten later de Intelsat 39 en EDRS-C satellieten uit in een tijdelijke baan om de Aarde. Met de lancering van de nieuwste EDRS satelliet wordt de Europese 'datasnelweg' in de ruimte verder uitgebouwd. Dit was de derde lancering van een krachtige Ariane 5 in 2019.

Daar zijn de Perseïden terug! Hot!

zaterdag, 03 augustus 2019 09:57

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

M75, ook gekend als NGC 6864, is een bolvormige sterrenhoop dat zich aan de rand van het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) bevindt. Met zijn afstand van 67 500 lichtjaar is deze…