Volg LIVE de lancering Blue Origin's New Shepard ruimtecapsule! Hot!

donderdag, 14 januari 2021 07:43

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Blue Origin plant op donderdag 14 januari 2020 een nieuwe onbemande testvlucht met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. De New Shepard is een herbruikbare raket met bijhorende ruimtecapsule dat in de toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte moet brengen tijdens suborbitale ruimtevluchten. Tijdens deze 14de testvlucht zal zich aan boord van de capsule een dummy genaamd 'Mannequin Skywalker' bevinden. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

ALMA neemt een botsend sterrenstelsel waar dat het vermogen om sterren te vormen kwijtraakt

maandag, 11 januari 2021 17:06

Sterrenstelsels beginnen te ‘sterven’ wanneer ze stoppen met het vormen van nieuwe sterren, maar tot nu toe was het begin van dit proces bij een ver sterrenstelsel nog nooit duidelijk gezien. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, hebben astronomen nu een sterrenstelsel waargenomen dat bijna de helft van zijn sterren-vormende gas heeft uitgestoten. De lozing van gas voltrekt zich verrassend snel: met het equivalent van 10.000 zonnen per jaar. Het onderzoeksteam denkt dat deze spectaculaire ontwikkeling in gang is gezet door een botsing met een ander sterrenstelsel.

Hoe kan je hoeken meten aan de sterrenhemel? Hot!

Eén van de moeilijkste zaken in de sterrenkunde is ongetwijfeld afstanden schatten en uitleggen tussen hemelobjecten zoals de sterren of de maan. Een goede oplossing hiervoor is hoeken bepalen zoals bijvoorbeeld de hoek van de horizon tot aan het zenit (het punt aan de sterrenhemel boven je hoofd) die 90 graden bedraagt. Om deze hoekdiameters eenvoudig en snel te kunnen inschatten, gebruiken amateurastronomen hiervoor hun hand en/of vingers als meetlat. Leer aan de hand van dit artikel alles over eenvoudig hoeken meten aan de sterrenhemel met behulp van de handtechniek.

Volg LIVE de lancering van het Starship SN09 prototype! Hot!

vrijdag, 08 januari 2021 09:04

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat begin januari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN09 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 15 kilometer waarna SN09 terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de tweede keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Het heelal is bijna 14 miljard jaar oud

woensdag, 06 januari 2021 09:04

Nieuwe waarnemingen met de Atacama Cosmology Telescope (ACT) in het noorden van Chili hebben aangetoond dat het heelal 13,77 miljard jaar oud is. Dit resultaat komt overeen met eerdere onderzoeken van de Europese satelliet Planck die tussen 2009 en 2013 de kosmische achtergrondstraling bestudeerde. Ondanks deze nieuwe resultaten blijft de discussie over de leeftijd bestaan aangezien deze gegevens niet overeen komen met metingen die eerder gemaakt werden met behulp van de Hubble ruimtetelescoop.

Volg LIVE de lancering van de Türksat 5A satelliet Hot!

woensdag, 06 januari 2021 16:30

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 8 januari 2020 de Türksat 5A communicatiesatelliet in de ruimte brengen. Deze 3,5 ton zware Turkse communicatiesatelliet moet vanop Cape Canaveral in de ruimte gebracht worden met behulp van een krachtige Falcon 9 raket van SpaceX. Dit is de 104de lancering van een Falcon 9 raket en de 50ste keer dat SpaceX een onderste rakettrap van een Falcon 9 hergebruikt. De lancering is voorzien voor 02u28 Belgische tijd (8 januari). Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Recordaantal ufo-meldingen in België in 2020 Hot!

maandag, 04 januari 2021 18:26

2020 zal in de archieven van het Belgisch UFO-meldpunt geboekstaafd staan als een uitzonderlijk druk jaar. Nooit eerder kwamen er sinds de oprichting van het meldpunt in 2007 zoveel meldingen binnen. In 2020 noteerden we 446 meldingen. M.a.w. een stijging van 64% in vergelijking met 2019 toen er 272 observaties gemeld werden. Voornamelijk in de maanden maart en april zagen we een uitzonderlijke toename van het aantal meldingen. De lockdown en de vele Starlink satellieten hebben hier ongetwijfeld iets met te maken.

Arianespace brengt Franse militaire satelliet in de ruimte

dinsdag, 29 december 2020 19:36

Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana, Zuid-Amerika, heeft een Russische Sojoez raket met succes een Franse militaire satelliet in de ruimte gebracht. Tijdens deze missie werd de Franse CSO-2 spionagesatelliet succesvol in een baan om de aarde gebracht. Deze lancering was meteen ook de 114de en laatste lancering van 2020.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaans-Duitse Helios-B ruimtesonde. Net als Helios-A werd ook de Helios-B ruimtesonde in een heliocentrische baan gebracht, net binnen de baan van planeet Mercurius, om de Zon te kunnen bestuderen. Het ruimtetuig vloog enkele maanden later uiteindelijk op een afstand van "slechts" 43 432 kilometer langs de Zon. De sondes bereikten tijdens hun ruimtereis een topsnelheid van 70 kilometer per seconde waardoor het destijds de snelste machines ooit waren die door mens werden gebouwd. Foto: NASA