Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in de Amerikaanse staat Florida is op woensdag 23 maart 2016 (Belgische tijd) met succes een commerciële Cygnus cargo module in de ruimte gebracht. Het ruimtevaartuig, dat geladen is met 3,5 ton vracht, werd met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan gebracht. Normaal worden Cygnus bevoorradingsmodules met Antares draagraketten gelanceerd maar doordat de laatste lancering van een Antares raket in oktober 2014 mislukte, koos men voor de tweede maal voor een Atlas V raket als tijdelijke vervanger.

dinsdag, 15 maart 2016 08:17

ExoMars ruimtesonde is op weg naar Mars Hot!

Vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis zijn op maandag 14 maart 2016 twee ruimtetuigen gelanceerd richting planeet Mars. De ExoMars Trace Gas Orbiter vetrok om 10u31 Belgische tijd samen met de Schiaparelli lander en werd met behulp van een krachtige Proton draagraket succesvol in de ruimte gebracht. Terwijl de ExoMars Trace Gas Orbiter in een baan om Mars zal cirkelen om de atmosfeer te bestuderen, zal de Schiaparelli lander gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen en te demonstreren.

Europa heeft op woensdag 9 maart 2016 vanuit Zuid-Amerika een communicatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht die onder andere zal gebruikt worden voor het doorsturen van de televisiebeelden van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dit was de 85ste missie van een Europese Ariane 5 draagraket en was de 274ste maal dat Europa een Ariane draagraket lanceerde.

Eén van de hoogtepunten op vlak van ruimtevaart in 2016 wordt ongetwijfeld de lancering van de ExoMars Trace Gas Orbiter en de experimentele Schiaparelli lander. Beide ruimtetuigen moeten in oktober 2016 aankomen bij de planeet Mars en worden op 14 maart 2016 in de ruimte gebracht door een Russische Proton draagraket. Terwijl de ExoMars Trace Gas Orbiter in een baan om Mars zal cirkelen om de atmosfeer te bestuderen, zal de Schiaparelli lander gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen en te demonstreren.

Na een verblijf van 340 dagen in de ruimte zijn de twee ruimtevaarders Scott Kelly en Mikhail Kornienko op woensdag 2 maart 2016 veilig teruggekeerd naar de Aarde. Nooit eerder verbleven ruimtevaarders zo lang aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Dankzij deze bijzondere bemande ruimtemissie hebben wetenschappers nu een idee hoe het menselijk lichaam reageert op een langdurig verblijf in de ruimte.

woensdag, 17 februari 2016 10:06

Europese oceanografische satelliet gaat de ruimte in Hot!

Vanop de Plesetsk lanceerbasis, in het noorden van Rusland, werd op dinsdag 16 februari 2016 een nieuwe Europese Sentinel aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De Sentinel-3A satelliet maakt deel uit van het ambitieuze Europese Copernicus programma en moet de volgende jaren de oceanen, de temperatuur van het zeewater, de hoogte van de spiegel en de dikte van het zee-ijs bestuderen.

woensdag, 17 februari 2016 08:13

Japan brengt röntgentelescoop in de ruimte

Japan heeft op 17 februari 2016 met succes de ASTRO-H ruimtetelescoop in een baan om de Aarde gebracht. De lancering vond plaats vanop het Tanegashima Space Center in het zuiden van Japan en werd uitgevoerd met een krachtige H-2A draagraket. ASTRO-H is een satelliet bedoeld voor röntgenastronomie waarmee astronomen meer hopen te leren over energierijke processen in het heelal zoals de evolutie van clusters van sterrenstelsels en supernova-explosies.

zondag, 07 februari 2016 09:11

Noord-Koreaanse satelliet gaat de ruimte in Hot!

Noord-Korea heeft laten weten dat het communistische land op zondag 7 februari 2016 met succes een satelliet in de ruimte heeft gebracht met behulp van een zelf ontwikkelde langeafstandsraket. De lancering wordt internationaal gezien als provocerend en verschillende landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea roepen dan ook op Noord-Korea strengere sancties op te leggen. Door de omstreden lancering wordt met spoed een zitting gevraagd van de VN-Veiligheidsraad.

zaterdag, 06 februari 2016 08:11

Zesde man op de Maan overleden

Op donderdag 4 februari 2016 is in West Palm Beach in Florida de gewezen Amerikaanse ruimtevaarder Edgar Mitchell overleden. Mitchell maakte in februari 1971 deel uit van de Apollo 14 ruimtevlucht en wandelde samen met astronaut Alan Shepard op het oppervlak van de Maan. Mitchell overleed een dag voor de 45ste verjaardag van Apollo 14 ruimtevlucht.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan is op vrijdag 29 januari 2016 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord de Eutelsat 9B communicatiesatelliet. Deze satelliet zal onder andere gebruikt worden voor het supersnel doorsturen van data van aardobservatiesatellieten met behulp van laser-technologie.

De Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…