Vanuit Nieuw Zeeland heeft het Amerikaanse commerciële ruimtevaartbedrijf Rocket Lab voor het eerst enkele satellieten met succes in een baan om de Aarde gebracht. De nieuwe Electron draagraket vertrok op 21 januari 2018, om 14u43 plaatselijke tijd, vanop het Rocket Lab Launch Complex 1 op de Māhia Peninsula en zette iets meer dan acht minuten later probleemloos drie kleine cubesat satellieten uit in een lage baan om de Aarde. Dit was de tweede testvlucht van de Electron nadat een eerste lancering in mei 2017 deels succesvol verliep. Dankzij deze geslaagde missie is Rocket Lab nu klaar om de lanceermarkt van de kleine satellieten te veroveren.

vrijdag, 12 januari 2018 13:55

India brengt 31 satellieten in de ruimte

India heeft in de nacht van donderdag 11 op vrijdag 12 januari 2018 met succes 31 satellieten in de ruimte gebracht. Deze lancering vond zoals steeds plaats op het Satish Dhawan Space Center wen werd uitgevoerd met een Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV). Dit was de eerste lancering van een PSLV raket sinds de mislukte lancering in augustus 2017 waarbij de IRNSS 1H navigatiesatelliet verloren ging. De belangrijkste vracht die in de ruimte werd gebracht was de Indiase aardobservatiesatelliet Cartosat 2F.

zaterdag, 06 januari 2018 22:43

Amerikaanse astronaut John Young overleden Hot!

Eén van de twaalf mensen die ooit op de Maan heeft gewandeld, John Young, is op 87-jarige leeftijd overleden. Young was de eerste mens die ooit zes ruimtevluchten uitvoerde en ging zowel met de Gemini en Apollo ruimtecapsules de ruimte in alsook met de Amerikaanse Space Shuttle. Alles samen verbleef John Young 34 dagen en 19 uur in de ruimte en wandelde hij gedurende 20 uur lang op het oppervlak van de Maan.

Afgelopen zondag heeft China vanop zijn Xichang lanceercomplex de eerste Algerijnse communicatiesatelliet met succes in de ruimte gebracht. De Alcomsat 1satelliet werd aan boord van de Chinese CZ-3B draagraket tot in een geostationaire overdrachtbaan gebracht waarna deze lancering door zowel China alsook door Algerije werd omschreven als een groot succes. Met deze communicatiesatelliet wil Algerije internet, televisie en andere diensten zelf gaan aanbieden via satelliet aan zijn inwoners zodat dit op termijn ook moet zorgen voor meer bedrijven en werkgelegenheid.

zaterdag, 02 december 2017 09:10

Wat brengt 2018 ons op vlak van ruimtevaart? Hot!

In dit uitgebreid artikel bespreken we wat de belangrijkste gebeurtenissen zijn op vlak van ruimtevaart die we in 2018 mogen verwachten. Zo zullen er in 2018 onbemande ruimtesondes gelanceerd worden richting de Maan, de planeten Mars en Mercurius en onze ster, de Zon. Daarnaast gaat Europa een kleine ruimtetelescoop lanceren die op zoek moet gaan naar zogeheten 'superaardes', moeten twee onbemande ruimtetuigen in de zomer van 2018 aankomen bij de planetoïden 162173 Ryugu en 101955 Bennu en gaat Boeing zijn nieuwe 'Starliner' bemande ruimtecapsule voor het eerst in de ruimte brengen.

woensdag, 08 november 2017 09:29

Astronaut Richard Gordon overleden Hot!

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft deze week laten weten dat Richard F. Gordon Jr. op maandag 6 november 2017 overleden. Richard Gordon ging in 1966 een eerste maal de ruimte in aan boord van de Gemini 11 ruimtecapsule en maakte drie jaar later ook deel uit van de Apollo 12 bemanning. Tijdens deze Apollo missie vloog Gordon samen met Pete Conrad en Alan Bean naar de Maan maar zette hij zelf geen voet op het Maanoppervlak. Richard Gordon is 88 jaar geworden.

dinsdag, 17 oktober 2017 10:04

Ruimtevaart en Twitter

Naast Facebook is Twitter ongetwijfeld ’s werelds meest bekende en gebruikte sociaalnetwerksite. Via deze internetdienst kunnen gebruikers berichten gratis de wereld insturen van maximaal 140 tekens lang. Doordat men via Twitter zeer makkelijk op de hoogte kan blijven van het laatste nieuws wordt deze dienst ook intensief gebruikt door ruimtevaartorganisaties, ruimtevaarders en zelfs ruimtesondes.

Vanop de Russische lanceerbasis Plesetsk werd op vrijdag 13 oktober met succes de Europese Sentinel-5P satelliet in de ruimte gebracht. Deze aardobservatiesatelliet werd uitgerust met het door Nederland ontwikkelde Tropomi-instrument waarmee wetenschappers dagelijks zeer gedetailleerd de wereldwijde luchtkwaliteit gaan meten. Het is het meest geavanceerde Nederlandse ruimtevaartproject ooit.

vrijdag, 15 september 2017 10:15

Vaarwel Cassini! Hot!

Op vrijdag 15 september 2017 heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA afscheid genomen van de succesvolle ruimtesonde Cassini. Tijdens de laatste fase van de missie vloog het onbemande ruimtevaartuig met een snelheid van ongeveer 120 000 kilometer per uur zo dicht langs de planeet Saturnus dat deze uit elkaar is gespat en de brokstukken vervolgens zijn gesmolten in de atmosfeer van de prachtige planeet. Hiermee is een einde gekomen aan meer dan twintig jaar onderzoek van Saturnus, zijn prachtig ringenstelsel en zijn vele tientallen manen.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op 31 mei in Chicago laten weten dat ze de Parker Solar Probe in juli 2018 in de ruimte gaan brengen. De Parker Solar Probe, voorheen bekend als de Solar Probe Plus, moet de buitenkant van de corona van de Zon bereiken om er vervolgens doorheen te vliegen. Op deze manier willen NASA en haar wetenschappers zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er zich precies afspeelt in de buurt van de Zon. De nieuwe naam van dit project is een eerbetoon aan astrofysicus Eugene Parker die 60 jaar geleden het bestaan van de zonnewind heeft voorspeld.

Dit gebeurde vandaag in 1984

Carolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…