Vaarwel Endeavour!

donderdag, 20 september 2012 12:16

Op het Kennedy Space Center in Florida heeft men op dinsdag 18 september 2012 afscheid genomen van het ruimteveer Endeavour. Het ruimteveer vertrok er omstreeks 13u30 Belgische tijd op de rug van een aangepaste Boeing 747 en is onderweg naar de Amerikaanse westkust. Na het stopzetten van het Space Shuttle programma werd beslist dat Endeavour een laatste rustplaats krijgt in het California Science Center in Los Angeles.

Tweede Europese MetOp satelliet in de ruimte gebracht

maandag, 17 september 2012 17:17

Een Russische Sojoez draagraket heeft op maandag 17 september 2012 succesvol de Europese MetOp B weersatelliet in de ruimte gebracht. De instrumenten aan boord van MetOp B moeten bijdragen leveren tot het verbeteren van weersvoorspellingen. De verkregen gegevens zullen ook gebruikt worden voor klimaatstudies.

Amerika brengt spionagesatellieten in de ruimte

vrijdag, 14 september 2012 03:59

Vanop de Amerikaanse militaire lanceerbasis Vandenberg in Californië is op donderdag 13 september 2012 met succes een Atlas V draagraket gelanceerd met aan boord twee spionagekunstmanen voor de US Navy en elf kleine CubeSats. De 33ste Atlas V raket vertrok om 23u39 Belgische tijd vanop lanceercomplex SLC-3E waarna vijf minuten later de berichtgeving met de media werd stopgezet omwille van de geheime lading aan boord van de draagraket.

Japanse HTV maakt zich los van ISS

donderdag, 13 september 2012 10:21

De derde Japanse HTV-vrachtmodule heeft zich op woensdag 12 september 2012 losgemaakt van het internationaal ruimtestation ISS. Indien alles verloopt zoals gepland, zal de onbemande vrachtmodule op vrijdag 14 september opbranden in de atmosfeer van de Aarde. Toch verliep deze procedure niet helemaal zoals voorzien en werd er een zogenaamd 'abort manoeuvre' uitgevoerd.

India brengt Franse aardobservatiesatelliet in de ruimte

zondag, 09 september 2012 09:29

Een Indiase PSLV draagraket heeft op zondag 9 september 2012 probleemloos een Franse commerciële aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) vertrok om 06u23 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Center in India en zette de Franse SPOT 6 kunstmaan zeventien minuten later uit in een lage baan om de Aarde op een hoogte van 655 kilometer.

ISS-bewoners vervangen stroomverdeler

vrijdag, 07 september 2012 05:39

Twee bewoners van het internationaal ruimtestation ISS hebben op woensdag 5 augustus 2012 tijdens een ruimtewandeling met succes een nieuwe stroomverdeler gemonteerd aan het ruimtestation. Voor de Amerikaanse astronaute Sunita Williams en Japanse ruimtevaarder Akihiko Hoshide was dit op korte tijd al hun tweede ruimtewandeling nadat ze er eerder niet in geslaagd waren om de stroomverdeler te installeren.

Ruslands nieuwste lanceerbasis: Vostochny

maandag, 03 september 2012 23:16

Enkele jaren geleden heeft Rusland al te kennen gegeven dat het land plannen heeft voor de bouw van een gloednieuwe lanceerbasis. Deze nieuwe 'kosmodroom' zal zich in het federale district Verre Oosten bevinden in de Oblast Amoer dat grenst aan China. De nieuwe lanceerbasis, die de naam 'Vostochny' draagt, bevindt zich buiten de stad Uglegorsk op ongeveer 5 500 kilometer van Moskou.

Radiation Belt Storm Probes succesvol in de ruimte gebracht Hot!

donderdag, 30 augustus 2012 20:00

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 augustus 2012 met succes twee onbemande ruimtetuigen in de ruimte gebracht die de stralingsgordels van de Aarde gaan onderzoeken. De twee ‘Radiation Belt Storm Probes’ (RBSP) werden in de ruimte gebracht door een Atlas 5 draagraket die om 10u05 belgische tijd vertrok vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida.

Eerste man op de Maan overleden Hot!

zondag, 26 augustus 2012 01:54

De Amerikaanse astronaut en eerste man op de Maan, Neil Armstrong, is op 25 augustus 2012 overleden. De gewezen gevechtspiloot werd op 39-jarige leeftijd wereldberoemd toen hij op 21 juli 1969 als eerste mens voet zette op het Maanoppervlak tijdens de Amerikaanse Apollo 11 missie. Toen hij gezagvoerder van de Apollo 11 missie zijn eerste voet op de Maan zette, sprak hij de legendarische zin "that's one small step for man, one giant leap for mankind" uit.

InSight moet inwendige van Mars onderzoeken

dinsdag, 21 augustus 2012 16:20

Slechts enkele weken nadat de Amerikaanse Marsrover Curiosity succesvol landde op het Marsoppervlak maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA op 20 augustus 2012 bekend dat het in 2016 een nieuwe robot naar de ‘rode planeet’ wil sturen. De ‘InSight’ missie zal bestaan uit een statische lander die zal uitgerust worden met enkele specifieke instrumenten waarmee wetenschappers het inwendige van Mars gaan onderzoeken.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M103, ook gekend als NGC 7654, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van ongeveer 170 sterren dat op 8 000 lichtjaar van ons verwijderd is. De jonge cluster…