India brengt zeven satellieten in de ruimte

maandag, 25 februari 2013 13:08

Vanop het Satish Dhawan Space Centre in India is op maandag 25 februari 2013 de 23ste PSLV draagraket gelanceerd. Tijdens deze PSLV C20 missie werden zeven satellieten succesvol uitgezet in de ruimte waaronder 's werelds kleinste ruimtetelescoop, de eerste ruimtetelescoop die zal ingezet worden om op zoek te gaan naar asteroïden en ruimtepuin en een kleine satelliet die werd uitgerust met een smartphone.

Europa en Amerika gaan Didymos beschieten

zondag, 24 februari 2013 12:00

Europese en Amerikaanse wetenschappers hebben de kleine dubbelplanetoïde Didymos uitgekozen als reisdoel voor het prestigieuze AIDA-project. AIDA staat voor 'Asteroid Impact Deflection Assessment' en moet wetenschappers meer inzicht geven over het doen afbuigen van banen van planetoïden. Dergelijke technieken zijn één van de meest bestudeerde aangezien deze in de toekomst ooit kan gebruikt worden om de Aarde te beschermen tegen inslagen van planetoïden.

Amerika brengt nieuwe Landsat satelliet in de ruimte

maandag, 11 februari 2013 19:49

De Verenigde Staten hebben op dinsdag 11 februari 2013 een nieuwe Landsat aardobservatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht. De Landsat Data Continuity Mission (LDCM) is de achtste satelliet uit het Amerikaanse Landsat programma. Deze nieuwe kunstmaan moet ervoor zorgen dat wetenschappers de volgende jaren de veranderingen op Aarde kunnen blijven observeren.

Raket met communicatiesatelliet stort te pletter in zee Hot!

vrijdag, 01 februari 2013 12:34

Een Zenit 3SL draagraket is er op dinsdag 1 februari 2013 niet in geslaagd om een communicatiesatelliet in de ruimte te brengen. De 59 meter lange raket vertrok om 07u57 Belgische tijd vanop het drijvend lanceerplatform Odyssey in de Stille Oceaan en had normaal de Intelsat 27 kunstmaan dertig minuten later moeten uitzetten in een geostationaire overdrachtbaan. Omwille van een nog onbekend probleem stortte de Zenit 3SL met zijn vracht te pletter in de Stille Oceaan.

Amerika brengt nieuwe TDRS-satelliet in de ruimte

donderdag, 31 januari 2013 09:21

De Verenigde Staten hebben op woensdag 31 januari 2013 met succes een nieuwe TDRS-communicatiesatelliet in de ruimte gebracht. De TDRS-K kunstmaan vertrok om 02u48 Belgische tijd aan boord van een Atlas 5 draagraket vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en werd probleemloos uitgezet in een elliptische baan om de Aarde. Voor de Verenigde Staten en NASA was dit een zeer belangrijke lancering aangezien het cruciale TDRS-communicatienetwerk aan vernieuwing toe is.

Zuid-Korea brengt satelliet in de ruimte Hot!

woensdag, 30 januari 2013 10:46

Zuid-Korea heeft op woensdag 30 januari 2013 succesvol een satelliet in de ruimte gebracht. Dit was de eerste keer dat Zuid-Korea op eigen kracht een vracht in de ruimte bracht nadat het land in 2009 en 2010 al twee pogingen had ondernomen. Hierdoor wordt Zuid-Korea het elfde land ter wereld dat vrachten op eigen kracht in de ruimte kan brengen.

Iran stuurt aapje de ruimte in Hot!

maandag, 28 januari 2013 15:28

Iran heeft op maandag 28 januari 2013 laten weten dat het land met succes een aapje in de ruimte heeft gebracht. Volgens het Iraanse nieuwsagentschap Fars bracht een Iraanse raket het aapje aan boord van een kleine capsule tot op een hoogte van 120 kilometer waarna het diertje veilig terugkeerde naar de Aarde. In 2011 liet Iran weten dat het land een aap in de ruimte zou brengen ter voorbereiding van een eigen bemand ruimteprogramma.

Opportunity begint aan zijn tiende jaar op Mars

zaterdag, 26 januari 2013 02:31

Door het grote succes van NASA’s nieuwste Marsrover Curiosity zouden we het durven vergeten dat er nog een ander Amerikaans wagentje op Mars rijdt dat zeer succesvol is. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Mars Exploration Rover Opportunity ongeveer drie maanden (90 Mars-dagen) operationeel zou zijn maar afgelopen week begon dit zeswielig tuigje aan zijn tiende jaar op het Marsoppervlak.

ISS Krijgt opblaasbare module

vrijdag, 18 januari 2013 11:07

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA heeft laten weten dat het in 2015 een opblaasbare module naar het internationaal ruimtestation ISS gaat brengen. Voor de ontwikkeling van de module heeft NASA een contract ter waarde van 17,8 miljoen dollar toegewezen aan het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Bigelow Aerospace.

Eerste lancering van 2013 voor Rusland

donderdag, 17 januari 2013 02:05

De eerste lancering van 2013 vond plaats vanuit het koude noorden van Rusland. Op 15 januari 2013 werden vanop de Plesetsk lanceerbasis drie Russische militaire communicatiesatellieten in de ruimte gebracht door middel van een Rockot draagraket. De omgebouwde Russische langeafstandsraket bracht zijn raketmotoren om 17u25 Belgische tijd tot ontbranding en zette de drie kunstmanen iets minder dan twee uur later uit in een baan op de Aarde op een hoogte van 1 450 kilometer.

De Oostenrijkse astronoom Johann Palisa ontdekt vanuit Wenen de 52 kilometer grote planetoïde 253 Mathilde. Deze planetoïde behoort tot het C-type en zou genoemd zijn naar de vrouw van de sterrenkundige Moritz Loewy. In juni 1997 bracht de Amerikaanse ruimtesonde NEAR Shoemaker een bezoek aan deze planetoïde. Foto: NASA