Japan brengt röntgentelescoop in de ruimte

woensdag, 17 februari 2016 08:13

Japan heeft op 17 februari 2016 met succes de ASTRO-H ruimtetelescoop in een baan om de Aarde gebracht. De lancering vond plaats vanop het Tanegashima Space Center in het zuiden van Japan en werd uitgevoerd met een krachtige H-2A draagraket. ASTRO-H is een satelliet bedoeld voor röntgenastronomie waarmee astronomen meer hopen te leren over energierijke processen in het heelal zoals de evolutie van clusters van sterrenstelsels en supernova-explosies.

Noord-Koreaanse satelliet gaat de ruimte in Hot!

zondag, 07 februari 2016 09:11

Noord-Korea heeft laten weten dat het communistische land op zondag 7 februari 2016 met succes een satelliet in de ruimte heeft gebracht met behulp van een zelf ontwikkelde langeafstandsraket. De lancering wordt internationaal gezien als provocerend en verschillende landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea roepen dan ook op Noord-Korea strengere sancties op te leggen. Door de omstreden lancering wordt met spoed een zitting gevraagd van de VN-Veiligheidsraad.

Zesde man op de Maan overleden

zaterdag, 06 februari 2016 08:11

Op donderdag 4 februari 2016 is in West Palm Beach in Florida de gewezen Amerikaanse ruimtevaarder Edgar Mitchell overleden. Mitchell maakte in februari 1971 deel uit van de Apollo 14 ruimtevlucht en wandelde samen met astronaut Alan Shepard op het oppervlak van de Maan. Mitchell overleed een dag voor de 45ste verjaardag van Apollo 14 ruimtevlucht.

Satelliet met eerste European Data Relay System station gaat de ruimte in

maandag, 01 februari 2016 15:16

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan is op vrijdag 29 januari 2016 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord de Eutelsat 9B communicatiesatelliet. Deze satelliet zal onder andere gebruikt worden voor het supersnel doorsturen van data van aardobservatiesatellieten met behulp van laser-technologie.

Dream Chaser gaat ISS bevoorraden

donderdag, 21 januari 2016 22:34

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op 14 januari 2016 contracten ter waarde van vele miljarden dollars toegewezen aan drie private ruimtevaartbedrijven die in de toekomst het internationale ruimtestation ISS moeten bevoorraden. Terwijl twee van deze bedrijven, SpaceX en Orbital ATK, vandaag de dag ook al het internationale ruimtestation ISS bevoorraden in opdracht van NASA zal in de toekomst ook het bedrijf Sierra Nevada Corporation het ruimtecomplex voorzien van voedsel, apparatuur, kledij en experimenten.

Falcon 9 raket brengt Jason-3 satelliet in de ruimte Hot!

zondag, 17 januari 2016 19:34

Vanop de Vandenberg lanceerbasis in de Amerikaanse staat Californië heeft het private ruimtevaartbedrijf SpaceX op zondag 17 januari 2016 met succes de wetenschappelijke satelliet Jason-3 in de ruimte gebracht. Deze satelliet moet de volgende jaren zo accuraat mogelijk het zeeniveau op Aarde meten zodat wetenschappers een beter inzicht krijgen in klimaatsveranderingen. Daarnaast wil men met deze satelliet ook tropische stormen en de menselijke impact op de oceanen bestuderen vanuit de ruimte.

Maak kennis met Nix

maandag, 04 januari 2016 19:45

Nix is de naam van één van de kleine manen van de dwergplaneet Pluto. Dit kleine hemellichaam werd in juni 2005 met behulp van de Hubble Space Telescope ontdekt en werd uiteindelijk in juli 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons toen deze langs de dwergplaneet Pluto vloog. Dankzij deze scheervlucht krijgen we nu voor het eerst gedetailleerde beelden te zien van zowel Pluto alsook van zijn manen.

Fotocollage: Rosetta en komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko Hot!

zondag, 03 januari 2016 06:00

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

De tien mooiste foto's van 2015! Hot!

dinsdag, 29 december 2015 19:54

Het einde van het jaar is traditioneel ook de periode waarin we terugblikken op het voorbije jaar aan de hand van allerlei overzichten of lijstjes. Ook op Spacepage kan je een dergelijke overzicht terugvinden met prachtige foto's. Zo brengen wij in dit overzicht de tien mooiste foto's die in 2015 werden genomen door tal van onbemande ruimtesondes die ons zonnestelsel verkennen. Alvast veel kijkplezier!

NASA's InSight Marsmissie wordt uitgesteld Hot!

woensdag, 23 december 2015 07:45

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de geplande lancering van de nieuwe Marslander InSight met twee jaar wordt uitgesteld. Normaal had de InSight lander in maart 2016 moeten gelanceerd worden maar doordat een Frans wetenschappelijk instrument niet tijdig klaar is, wordt de lancering nu verplaatst naar half 2018. Voor het wetenschappelijke onderzoek naar de planeet Mars is dit een grote tegenslag.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt het eerste ruimtetuig uit het Ranger programma gelanceerd. Het doel van deze eerste Ranger missie was voornamelijk het testen van apparatuur voor de volgende missies uit het programma en om onderzoek te doen naar de samenstelling van de interplanetaire ruimte. Ondanks het feit dat de lancering goed verliep, werd Ranger 1 uitgezet in een verkeerde baan om de Aarde waardoor het onbemande ruimtetuig terugkeerde naar de Aarde. Foto: NASA