donderdag, 21 januari 2016 22:34

Dream Chaser gaat ISS bevoorraden

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op 14 januari 2016 contracten ter waarde van vele miljarden dollars toegewezen aan drie private ruimtevaartbedrijven die in de toekomst het internationale ruimtestation ISS moeten bevoorraden. Terwijl twee van deze bedrijven, SpaceX en Orbital ATK, vandaag de dag ook al het internationale ruimtestation ISS bevoorraden in opdracht van NASA zal in de toekomst ook het bedrijf Sierra Nevada Corporation het ruimtecomplex voorzien van voedsel, apparatuur, kledij en experimenten.

Vanop de Vandenberg lanceerbasis in de Amerikaanse staat Californië heeft het private ruimtevaartbedrijf SpaceX op zondag 17 januari 2016 met succes de wetenschappelijke satelliet Jason-3 in de ruimte gebracht. Deze satelliet moet de volgende jaren zo accuraat mogelijk het zeeniveau op Aarde meten zodat wetenschappers een beter inzicht krijgen in klimaatsveranderingen. Daarnaast wil men met deze satelliet ook tropische stormen en de menselijke impact op de oceanen bestuderen vanuit de ruimte.

maandag, 04 januari 2016 19:45

Maak kennis met Nix

Nix is de naam van één van de kleine manen van de dwergplaneet Pluto. Dit kleine hemellichaam werd in juni 2005 met behulp van de Hubble Space Telescope ontdekt en werd uiteindelijk in juli 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons toen deze langs de dwergplaneet Pluto vloog. Dankzij deze scheervlucht krijgen we nu voor het eerst gedetailleerde beelden te zien van zowel Pluto alsook van zijn manen.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

dinsdag, 29 december 2015 19:54

De tien mooiste foto's van 2015! Hot!

Het einde van het jaar is traditioneel ook de periode waarin we terugblikken op het voorbije jaar aan de hand van allerlei overzichten of lijstjes. Ook op Spacepage kan je een dergelijke overzicht terugvinden met prachtige foto's. Zo brengen wij in dit overzicht de tien mooiste foto's die in 2015 werden genomen door tal van onbemande ruimtesondes die ons zonnestelsel verkennen. Alvast veel kijkplezier!

woensdag, 23 december 2015 07:45

NASA's InSight Marsmissie wordt uitgesteld Hot!

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de geplande lancering van de nieuwe Marslander InSight met twee jaar wordt uitgesteld. Normaal had de InSight lander in maart 2016 moeten gelanceerd worden maar doordat een Frans wetenschappelijk instrument niet tijdig klaar is, wordt de lancering nu verplaatst naar half 2018. Voor het wetenschappelijke onderzoek naar de planeet Mars is dit een grote tegenslag.

dinsdag, 22 december 2015 07:38

Historische lancering voor SpaceX Hot!

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de nacht van maandag 21 op dinsdag 22 december 2015 succesvol elf communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. De Falcon 9 draagraket vertrok op 02u30 Belgische tijd en zette de elf satellieten ongeveer twintig minuten later probleemloos uit in een lage baan om de Aarde. Tijdens de lancering slaagde het bedrijf er ook voor de eerste maal in om de onderste rakettrap van de Falcon 9 draagraket terug te laten landen op Aarde.

Europa heeft op donderdag 17 december 2015 twee Galileo-navigatiesatellieten succesvol in de ruimte gebracht. Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana vertrokken de twee kunstmanen om 12u51 Belgische tijd aan boord van een Russische Sojoez draagraket die het duo enkele uren later uitzette in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 23 522 kilometer.

woensdag, 16 december 2015 07:50

Britse ruimtevaarder komt aan bij het ISS Hot!

Nadat vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan op dinsdag 15 december 2015 een bemande Sojoez capsule succesvol in de ruimte werd gebracht, heeft het ruimtevaartuig, met aan boord drie ruimtevaarders, zich zes uur later kunnen vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. In tegenstelling tot wat voorzien was, kon de Sojoez TMA-19M ruimtecapsule zich niet automatisch koppelen aan het ISS. Gezagvoerder Yuri Malenchenko slaagde er uiteindelijk toch in om het ruimtevaartuig manueel vast te maken aan het ruimtecomplex.

zaterdag, 12 december 2015 17:10

Wat brengt 2016 ons op vlak van ruimtevaart? Hot!

In dit uitgebreid artikel bespreken we wat de belangrijkste gebeurtenissen zijn op vlak van ruimtevaart die we in 2016 mogen verwachten. Zo zal in 2016 een belangrijke Europese ruimtesonde gelanceerd worden richting Mars, gaat NASA een ruimtetuig lanceren dat een stukje van een planetoïde terug naar de Aarde moet brengen en zal China na enkele jaren opnieuw 'taikonauten' in een baan om de Aarde brengen. Op vlak van verkenning van ons zonnestelsel wordt 2016 ongetwijfeld een heel boeiend jaar aangezien de Amerikaanse ruimtesonde Juno in de zomer moet aankomen bij de reuzenplaneet Jupiter.

De Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…