ExoMars ruimtesonde is op weg naar Mars Hot!

dinsdag, 15 maart 2016 08:17

Vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis zijn op maandag 14 maart 2016 twee ruimtetuigen gelanceerd richting planeet Mars. De ExoMars Trace Gas Orbiter vetrok om 10u31 Belgische tijd samen met de Schiaparelli lander en werd met behulp van een krachtige Proton draagraket succesvol in de ruimte gebracht. Terwijl de ExoMars Trace Gas Orbiter in een baan om Mars zal cirkelen om de atmosfeer te bestuderen, zal de Schiaparelli lander gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen en te demonstreren.

Europa brengt satelliet voor Olympische Spelen in de ruimte

woensdag, 09 maart 2016 09:19

Europa heeft op woensdag 9 maart 2016 vanuit Zuid-Amerika een communicatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht die onder andere zal gebruikt worden voor het doorsturen van de televisiebeelden van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dit was de 85ste missie van een Europese Ariane 5 draagraket en was de 274ste maal dat Europa een Ariane draagraket lanceerde.

ExoMars Trace Gas Orbiter en Schiaparelli klaar voor lancering Hot!

maandag, 07 maart 2016 10:54

Eén van de hoogtepunten op vlak van ruimtevaart in 2016 wordt ongetwijfeld de lancering van de ExoMars Trace Gas Orbiter en de experimentele Schiaparelli lander. Beide ruimtetuigen moeten in oktober 2016 aankomen bij de planeet Mars en worden op 14 maart 2016 in de ruimte gebracht door een Russische Proton draagraket. Terwijl de ExoMars Trace Gas Orbiter in een baan om Mars zal cirkelen om de atmosfeer te bestuderen, zal de Schiaparelli lander gebruikt worden om nieuwe technologieën te testen en te demonstreren.

Twee ruimtevaarders keren na 340 dagen terug naar de Aarde Hot!

woensdag, 02 maart 2016 12:00

Na een verblijf van 340 dagen in de ruimte zijn de twee ruimtevaarders Scott Kelly en Mikhail Kornienko op woensdag 2 maart 2016 veilig teruggekeerd naar de Aarde. Nooit eerder verbleven ruimtevaarders zo lang aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Dankzij deze bijzondere bemande ruimtemissie hebben wetenschappers nu een idee hoe het menselijk lichaam reageert op een langdurig verblijf in de ruimte.

Europese oceanografische satelliet gaat de ruimte in Hot!

woensdag, 17 februari 2016 10:06

Vanop de Plesetsk lanceerbasis, in het noorden van Rusland, werd op dinsdag 16 februari 2016 een nieuwe Europese Sentinel aardobservatiesatelliet in de ruimte gebracht. De Sentinel-3A satelliet maakt deel uit van het ambitieuze Europese Copernicus programma en moet de volgende jaren de oceanen, de temperatuur van het zeewater, de hoogte van de spiegel en de dikte van het zee-ijs bestuderen.

Japan brengt röntgentelescoop in de ruimte

woensdag, 17 februari 2016 08:13

Japan heeft op 17 februari 2016 met succes de ASTRO-H ruimtetelescoop in een baan om de Aarde gebracht. De lancering vond plaats vanop het Tanegashima Space Center in het zuiden van Japan en werd uitgevoerd met een krachtige H-2A draagraket. ASTRO-H is een satelliet bedoeld voor röntgenastronomie waarmee astronomen meer hopen te leren over energierijke processen in het heelal zoals de evolutie van clusters van sterrenstelsels en supernova-explosies.

Noord-Koreaanse satelliet gaat de ruimte in Hot!

zondag, 07 februari 2016 09:11

Noord-Korea heeft laten weten dat het communistische land op zondag 7 februari 2016 met succes een satelliet in de ruimte heeft gebracht met behulp van een zelf ontwikkelde langeafstandsraket. De lancering wordt internationaal gezien als provocerend en verschillende landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea roepen dan ook op Noord-Korea strengere sancties op te leggen. Door de omstreden lancering wordt met spoed een zitting gevraagd van de VN-Veiligheidsraad.

Zesde man op de Maan overleden

zaterdag, 06 februari 2016 08:11

Op donderdag 4 februari 2016 is in West Palm Beach in Florida de gewezen Amerikaanse ruimtevaarder Edgar Mitchell overleden. Mitchell maakte in februari 1971 deel uit van de Apollo 14 ruimtevlucht en wandelde samen met astronaut Alan Shepard op het oppervlak van de Maan. Mitchell overleed een dag voor de 45ste verjaardag van Apollo 14 ruimtevlucht.

Satelliet met eerste European Data Relay System station gaat de ruimte in

maandag, 01 februari 2016 15:16

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan is op vrijdag 29 januari 2016 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord de Eutelsat 9B communicatiesatelliet. Deze satelliet zal onder andere gebruikt worden voor het supersnel doorsturen van data van aardobservatiesatellieten met behulp van laser-technologie.

Dream Chaser gaat ISS bevoorraden

donderdag, 21 januari 2016 22:34

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op 14 januari 2016 contracten ter waarde van vele miljarden dollars toegewezen aan drie private ruimtevaartbedrijven die in de toekomst het internationale ruimtestation ISS moeten bevoorraden. Terwijl twee van deze bedrijven, SpaceX en Orbital ATK, vandaag de dag ook al het internationale ruimtestation ISS bevoorraden in opdracht van NASA zal in de toekomst ook het bedrijf Sierra Nevada Corporation het ruimtecomplex voorzien van voedsel, apparatuur, kledij en experimenten.

Dit gebeurde vandaag in 1990

Vanop het Xichang Satellite Launch Centre in China wordt voor het eerst een Chang Zheng 2E (CZ-2E) draagraket gelanceerd. Tijdens deze eerste missie wordt de eerste Pakistaanse communicatiesatelliet, Badr-1, in de ruimte gebracht.

M28 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en is redelijk onbekend aangezien de meeste waarnemers de grotere bolhoop M22 observeren. De bolhoop ligt op een afstand van…