Kort na de lancering van een Russische Sojoez raket, met aan boord twee ruimtevaarders, is op donderdag 11 oktober iets misgegaan met de draagraket waardoor de Soyuz MS-10 ruimtecapsule een noodlanding heeft moeten maken. De ruimtevaarders, de Russische kosmonaut Alexey Ovchinin en de Amerikaanse astronaut Nick Hague zijn ongedeerd en werden ondertussen opgehaald door reddingsdiensten. Na een eerste controle door artsen werden beide ruimtevaarders terug overgevlogen naar de Bajkonoer lanceerbasis waar ze werden opgewacht door hun familie. Het is geleden sinds 1975 dat een bemande Sojoez ruimtecapsule een noodlanding heeft moeten maken tijdens een lancering.

Nadat de Frans-Duitse lander MASCOT op 3 oktober 2018 werd losgemaakt van de Japanse ruimtesonde Hayabusa 2 begaf het kleine tuigje zich naar het oppervlak van de planetoïde Ryugu. Ongeveer twintig minuten later stond de MASCOT lander met succes op het oppervlak van Ryugu waarna het tuigje begon aan zijn wetenschappelijke missie. Op dat moment bevond de planetoïde Ryugu zich 325 miljoen van de Aarde. Terwijl de oorspronkelijke levensduur van de MASCOT lander geschat werd op zestien uur bleef het kleine tuigje zeventien uur operationeel. Gedurende deze periode verzamelde de lander tal van gegevens over de 900 meter grote planetoïde die wetenschappers meer moeten leren over de samenstelling en de geschiedenis van dit hemellichaam.

In de nacht van 25 op 26 september 2018 heeft het Europese lanceerbedrijf Arianespace voor de 100ste maal een krachtige Ariane 5 raket gelanceerd. De lancering vond, zoals steeds, plaats vanop het Guiana Space Center in Frans-Guyana en was meteen ook de 300ste missie die werd uitgevoerd door Arianespace. Tijdens deze 100ste Ariane 5 lancering werden twee commerciële communicatiesatellieten die in de Verenigde Staten gebouwd werden succesvol uitgezet in de ruimte.

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft bekend gemaakt dat de Japanse miljardair Yusaku Maezawa de eerste mens ooit wordt die tegen betaling een reis naar de Maan zal maken. De 42-jarige Yusaku Maezawa is een zakenman en kunstverzamelaar en is van plan om tijdens zijn vlucht naar de Maan acht personen mee te nemen. SpaceX had eerder al laten weten dat het mensen tegen betaling naar de Maan en zelfs naar Mars wil brengen met behulp van een nieuw ruimteschip. Wanneer deze ruimtevlucht zal plaatsvinden, is echter nog niet geweten aangezien de raket en het bijhorend ruimteschip nog volop in ontwikkeling zijn.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zaterdag 15 september een satelliet in de ruimte gebracht die vanuit een baan om de Aarde gaat bestuderen hoe het gaat met het ijs op onze planeet. Met behulp van lasertechnologie moet de ICESat-2 satelliet de dikte van het ijs op Aarde uiterst precies meten en in kaart brengen. Dit was tevens ook de laatste lancering van een Amerikaanse Delta II raket. Dit werkpaard binnen de Amerikaanse ruimtevaart bracht de afgelopen drie decennia meer dan 150 satellieten succesvol in de ruimte.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 22 augustus 2018 met succes zijn nieuwste weersatelliet in de ruimte gebracht. De Aeolus satelliet werd gelanceerd met behulp van een Vega raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en werd 55 minuten na lift-off uitgezet in een lage baan om de Aarde. Aeolus werd vernoemd naar de heerser van de winden in de oude Griekse mythologie en moet de wind op Aarde gedetailleerd in kaart brengen.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zondag 12 augustus 2018 met succes de Parker Solar Probe in de ruimte gebracht. Deze onbemande ruimtesonde moet zich dichter dan ooit tevoren tot bij de Zon begeven om uiteindelijk in de corona van de Zon te vliegen. Met dit project willen NASA en haar wetenschappers zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er zich precies afspeelt in de buurt van de Zon. De naam van dit project is een eerbetoon aan astrofysicus Eugene Parker die 60 jaar geleden het bestaan van de zonnewind heeft voorspeld.

NASA gaat binnenkort de Parker Solar Probe in de ruimte brengen. Deze ruimtesonde, die werd genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Eugene Parker, moet veel dichter bij de Zon gebracht worden dan eender welk onbemand ruimtetuig ooit is geweest met als doel dat de Parker Solar Probe dwars door de corona van onze ster gaat vliegen. Met dit ambitieuze project hopen wetenschappers meer te leren over de zonnewind, de zonneatmosfeer en het inwendige van onze ster. Leer aan de hand van onderstaande video's alles over deze bijzondere ruimtesonde en zijn hoogtechnologische instrumenten!

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft in het Johnson Space Center in Houston de groep van astronauten voorgesteld die in de nabije toekomst naar de ruimte gaan vliegen met behulp van raketten en ruimtecapsules die ontwikkeld werden door Amerikaanse privébedrijven. Sinds het einde van het Space Shuttle programma in 2011 kan NASA geen astronauten meer op eigen kracht naar de ruimte brengen. Om dit probleem tijdelijk op te lossen, werden Amerikaanse ruimtevaarders de afgelopen jaren in de ruimte gebracht met behulp van Russische Sojoez raketten. De twee Amerikaanse bedrijven Boeing en SpaceX hopen hier nu snel verandering in te brengen door Amerikanen in de ruimte te brengen met zelf ontwikkelde raketten en ruimtevaartuigen.

De laatste vier satellieten van de tweede reeks Galileo-kunstmanen die nodig zijn voor de volledige operationele capaciteit (FOC) zijn klaar om naar de ruimte te gaan. De vier satellieten worden op 25 juli om 13.25 uur Belgische tijd gelanceerd van de Europese ruimtehaven in het Frans-Guyaanse Kourou. Ze reizen naar de ruimte met een aangepaste Ariane 5-raket. Het vluchtnummer is VA244. De lancering zal de derde en laatste zijn met een op maat gemaakte Ariane 5 ES.

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…