Wat brengt 2020 ons op vlak van ruimtevaart? Hot!

zondag, 08 december 2019 07:19

Het jaar 2020 heeft heel wat te bieden op vlak van ruimtevaart. Zo worden er in 2020 maar liefst drie robotwagens op weg gebracht naar de planeet Mars en gaat China voor de eerste maal proberen om stukjes maanrots terug naar de Aarde te brengen. Daarnaast wordt er in 2020 ook nog een nieuwe ruimtesonde gelanceerd die de Zon gaat bestuderen en gaan we lanceringen zien van enkele nieuwe raketten zoals de Firefly Alpha. Ontdekt er alles over in dit uitgebreid artikel!

SpaceX brengt bevoorrading voor ISS in de ruimte Hot!

donderdag, 05 december 2019 13:52

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op donderdag 5 december 2019 met succes een Dragon bevoorradingstuig in de ruimte gebracht. Het ruimtevaartuig werd omstreeks 18u29 gelanceerd vanop Cape Canaveral in Florida en werd 10 minuten uitgezet in een lage baan om de aarde door de Falcon 9 raket. Indien alles verder vlekkeloos verloopt, moet de Dragon CRS 19 capsule op zondag 8 december 2019 vastgemaakt worden aan het internationale ruimtestation. Aan boord van dit onbemand ruimtevaartuig bevindt zich 2,6 ton aan bevoorrading en wetenschappelijke experimenten.

ESA-ministers leggen zich toe op grootste budget ooit

zondag, 01 december 2019 19:08

ESA’s Ministeriële Raad in Sevilla, Space 19+, is geëindigd met de goedkeuring van het tot nu toe meest ambitieuze plan voor de toekomst van ESA en de gehele Europese ruimtesector. Tijdens de Raad kwamen ministers verantwoordelijk voor ruimteactiviteiten in Europa, samen met Canada en EU-waarnemers, bij elkaar in Spanje.

250ste Ariane raket brengt twee satellieten in de ruimte Hot!

woensdag, 27 november 2019 18:14

Op dinsdag 26 november 2019 heeft een krachtige Ariane 5 raket met succes twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. Eén van de vrachten aan boord van deze Ariane 5 was de eerste Egyptische militaire communicatiesatelliet. Dit was de 250ste lancering van een Europese Ariane raket sinds deze raket in december 1979 voor het eerst gelanceerd werd vanop de inmiddels vertrouwde basis in Frans-Guyana.

SpaceX brengt tweede lading van 60 Starlink satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 11 november 2019 21:40

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op maandag 11 november 2019 voor de tweede maal met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 15u56 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de tweede missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang! Hot!

maandag, 11 november 2019 06:50

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

Japanse satelliet gaat vallende sterren creëren Hot!

vrijdag, 08 november 2019 14:36

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab plant op 25 november 2019 de lancering van zijn tiende Electron raket. Tijdens deze lancering moet de Electron raket vanuit Nieuw-Zeeland zeven satellieten in een lage baan om de Aarde brengen waarvan één een wel heel speciaal doel heeft. Zo zal de Japanse ALE-2 satelliet 400 bolletjes in de ruimte brengen die vervolgens moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde waardoor deze artificiële meteoren of 'vallende sterren' worden.

Boeing voert succesvolle 'pad abort-test' uit van Starliner capsule

dinsdag, 05 november 2019 08:29

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf heeft op maandag 4 november 2019 met succes een zogeheten 'pad abort-test' uitgevoerd met een onbemande CST-100 Starliner ruimtecapsule. Tijdens deze cruciale test werd het reddingssysteem van de capsule getest dat astronauten in veiligheid moet brengen wanneer er tijdens de eerste minuten van de lancering iets mis gaat. Boeing's Starliner ruimtecapsule moet in de nabije toekomst astronauten naar en van het ISS ruimtestation brengen.

Na twee jaar is X-37B terug op Aarde

zondag, 27 oktober 2019 15:47

Na 780 dagen in een baan om de Aarde te hebben verbleven, is op zondag 27 oktober 2019 het Amerikaanse X-37B onbemande ruimtetuig terug geland op Aarde. Opnieuw vestigt dit onbemande ruimtevaartuig een record door meer dan twee jaar onafgebroken in de ruimte te blijven en daarna autonoom terug te keren naar de Aarde. Wat het Amerikaanse militaire onbemande ruimtetuig al die tijd heeft gedaan, blijft echter een goed bewaard geheim.

Eerste ruimtewandeling met enkel vrouwen Hot!

zaterdag, 19 oktober 2019 13:26

Voor het eerst in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart hebben twee vrouwelijke astronauten een ruimtewandeling uitgevoerd. De twee Amerikaanse astronauten, Jessica Meir en Christina Koch, verbleven iets meer dan zes uur aan de buitenkant van het internationale ruimtestation ISS terwijl het ruimtecomplex met een snelheid van ongeveer 27 000 kilometer uur rond de Aarde cirkelde. Nooit eerder werd een ruimtewandeling uitgevoerd door twee vrouwen.

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…