Prachtige nacht

Als de volle maan opkomt boven het ruige, romantische landschap van Monument Valley, of als de glanzende staart van een komeet zich aftekent boven de oeroude menhirs van Stonehenge, dan lijkt het alsof de wereld betoverd is. We raken in de ban van het schouwspel van een roodgouden zonsondergang of van de overweldigde aanblik van de ontelbare sterren aan het firmament en het lijkt alsof de tijd stilstaat.

Uitzonderlijke ogenblikken in adembenemende foto’s – dat is waar het wereldwijde project ‘The World at Night’ (TWAN) voor staat. Bekende monumenten van het wereldcultuurerfgoed en bizarre natuurlijke formaties dienen daarbij als imposante decors voor het majestueuze, steeds wisselende uiterlijk van het firmament. In dit schitterende fotoboek worden de meest fascinerende opnamen gepresenteerd in een nachtelijke fotoreis langs alle continenten van onze planeet. Stefan Seip, Gernot Meiser en Babak A. Tafreshi maken deel uit van het wereldwijde netwerk van ‘The World at Night’. Het team bestaat uit in totaal 30 fotografen die over de gehele wereld hebben gereisd om de wonderen van het firmament te fotograferen in combinatie met de mooiste landschappen van de aarde.

Review (P. Vandendaele)

"Een parel van een album, waar we een reeks van uitmuntende foto’s aangereikt krijgen die ons meenemen in de wereld van het licht, of net in het gemis van het zonlicht, en de wijze waarop de nacht en de artificiële belichting invloed heeft op de omgeving. Doorheen een reeks van foto’s krijgen we machtige beelden van de wereld bij nacht, en de locaties zijn niet enkel goed gekozen, maar brengen daarenboven indrukwekkende beelden van de schoonheid van deze oorden en plaatsen, gebouwen en natuur, en dit onder de bijzondere invalshoek van de schoonheid die duisternis en belichting kunnen teweegbrengen. Het zijn stuk voor stuk pareltjes. Hierbij brengt deze uitgever weerom een smaakvol boek van pareltjes die je dag na dag zullen weten te bekoren in het beleven van kunst onder de vorm van foto's en tegelijkertijd volop te kunnen genieten van de pracht die de typische wereld van het leven in de nacht… niets mist in dit indrukwekkend werk… Het is een knap idee om je dag na dag mee te kapen naar de verste uithoeken van deze wereld, en je kennis te laten maken met zaken die we anders wellicht nooit zouden zien... Elke foto is een poster op zich, en blink van pracht en praal. Bij elke foto krijg je op het einde van het boek een korte duiding en uitleg, maar het boek zelf laat je volop genieten van het visuele genot, en stoort je hierbij niet met ongepaste teksten of duidingen. Gewoon subliem. Dit zijn geen boeken, dit is kunstwerk onder de vorm van een boek. De teksten zijn een prachtige aanvulling van deze foto's, maar het beeld domineert. Wie het boek ter hand neemt vertrekt werkelijk uit deze wereld en wordt in vervoering gebracht van een verre reis Men is werkelijk weg tijdens de lectuur van dit boek."

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1974

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt op een afstand van 703 kilometer langs het oppervlak van de kleine planeet Mercurius. Tot 3 april 1974 werden foto's genomen van de planeet Mercurius door Mariner 10 en het ruimtetuig merkte een zwak magnetisch veld op bij de planeet. De instrumenten aan boord van Mariner 10 merkten ook zeer grote termepartuursverschillen in dag en nacht op bij deze planeet: tussen -183 en 187° C. In totaal nam de sonde tijdens deze eerste passage 2300 foto's.Dit onbemande ruimtetuig werd op 3 november 1973 in de ruimte gebracht en werd het eerste ruimtevaartuig dat twee planeten bezocht tijdens één ruimtemissie. Foto: NASA

Steun Spacepage

23%