Cover 'Comets: 101 Facts & Trivia'

In het voorwoord haalt de auteur enkele voorbeelden aan van kometen in oude geschriften en gedichten zoals het oud-Griekse Ilias en de werken van William Shakespeare. Het boek werd ingedeeld in zeven hoofdstukken teneinde ietwat structuur te creëren in de 101 trivia en weetjes over kometen, de vuile sneeuwbal fossielen van ons zonnestelsel.

Lezers worden ondergedompeld in allerlei weetjes over kometen; bijgeloof, kometen en wijnjaren, kometen in kunstvoorwerpen (tapijt Bayeux, Adoratie van de Magi), eerste komeet ontdekt met een telescoop, ontdekt door een vrouw, helderste kometen, staatshoofden met een fascinatie voor kometen, Edgar Wilson prijs, uitzonderlijke kometen, ruimtevaart & kometen, etc... Er is een hoofdstuk gewijd aan de naamgeving van kometen door de Internationale Astronomische Unie. In het hoofdstuk personalities komen we heel wat te weten over de ontdekkers van kometen en de appendix geeft een impressie hoe hedendaagse astronomen zoals Robert McNaught in Australië te werk gaan om kometen op te sporen en te observeren. Het mooi geïllustreerde boek sluit af met een woordenlijst, index en interessante weblinks voor verdere referentie.

Philip Corneille

Philip Corneille

Sterrenkunde redacteur.Fellow van de British Interplanetary Society (BIS).Fellow of the Royal Astronomical Society (RAS).

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

Steun Spacepage

44%