Reviews

Klik op een categorie of afbeelding om reviews te bekijken
» Stuur ook uw review op naar Spacepage! «

Dit gebeurde vandaag in 1983

Lancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in de Verenigde Staten van de Infrared Astronomical Satellite (IRAS). IRAS voerde de eerste "all sky survey" uit in het infrarode deel van het spectrum. Deze ruimtetelescoop was een zeer succesvolle satelliet voor het waarnemen van infraroodstraling. Het project was een samenwerkingsverband tussen de Verenigde Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De belanngrijkste resultaten die men behaalde met IRAS was ondermeer ontdekking van sterrenstelsels met een extreem grote infraroodhelderheid en de ontdekking van de aanwezigheid van stofschijven rond bepaalde hoofdreekssterren. Foto: NASA

Stuur ook uw review in!

Ben je een amateur astronoom die graag schrijft over zijn ervaringen met telescopen, oculairs of ander astronomisch materiaal? Stuur ons uw review met foto's naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. zodat anderen over uw ervaringen kunnen leren. De reviews verschijnen op Spacepage en in het Guidestar magazine.

NGC 5907, ook gekend als de 'Splinter Galaxy' of de 'Knife Edge', is een mooi, naaldvormig, spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Draak (Draco). Dit zogeheten 'edge-on' sterrenstelsel bevindt zich in…