woensdag, 28 augustus 2013 03:57

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2013? Hot!

Waarnemen met behulp van een telescoop Waarnemen met behulp van een telescoop

Op zondag 1 september 2013 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 22 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van waarnemen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2013.

Planeten

De kleinste planeet uit het zonnestelsel, Mercurius, gaat minder dan dertig minuten na de Zon al onder waardoor deze met het blote oog niet zichtbaar is. Venus gaat iets meer na een uur na de Zon onder en de 'rode planeet', Mars, is 's morgens in het sterrenbeeld Kreeft en 's avonds in het sterrenbeeld Leeuw zichtbaar als een ster van de tweede magnitude. Op 9 september 2013 beweegt de planeet Mars zich ook door de open sterrenhoop Praesepe (M44) in het sterrenbeeld Kreeft (Cancer). Deze mooie samenstand is perfect waar te nemen met een binoculair of een kleine telescoop. De grootste planeet uit het zonnestelsel, Jupiter, komt voor middernacht op en is zeer goed waar te nemen in het sterrenbeeld Tweelingen. Jupiter bevindt zich dan rechts van de bekende sterren Castor en Pollux. Op zaterdag 28 september 2013 zijn ook enkele prachtige overgangen van manen te zien over de planeetschijf van Jupiter. Zo zijn tussen 02u44 en 05u27 overgangen te zien van de manen Io en Europa met hun schaduw. Vervolgens zijn van 06u15 tot 07u01 de vier grootste manen van Jupiter (Io, Ganymedes, Europa en Callisto) zichtbaar ten westen van de planeetschijf. Op zaterdag 5 september 2013 is het Nieuwe Maan en veertien dagen later, op 19 september, is het Volle Maan.

Deep-sky

September is de perfecte maand om de emissienevel NGC 7822 waar te nemen. Deze nevel is terug te vinden in het sterrenbeeld Cepheus en zijn schijnbare afmeting bedraagt 60,0’. Op maandag 23 september staat deze nevel om 01u35 aan het hoogste punt, op een hoogte van 73°. Om dit contrastarme deep-sky object waar te nemen, is een behoorlijke telescoop nodig. Ook de bekende planetaire nevel, NGC 7662, is in september zeer goed waar te nemen. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Blue Snowball' draagt, is terug te vinden in het sterrenbeeld Andromeda en heeft een helderheid van magnitude 9,0. Op vrijdag 13 september staat deze planetaire nevel 80° boven de horizon. Net als bij NGC 7822 heb je ook voor NGC 7662 een behoorlijke telescoop nodig. Zoals met alle deep-sky objecten steeds het geval is, raden wij ook aan om deze objecten waar te nemen rond de periode van Nieuwe Maan zodat het Maanlicht niet stoort.

Overzicht Messier objecten: http://www.spacepage.be/artikelen/waarnemen/deepsky/catalogen/messier-objecten