maandag, 26 januari 2015 19:50

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2015? Hot!

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2015?

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2015.

OPGELET:

Kijk nooit naar objecten die zich dicht bij de Zon bevinden zonder voldoende bescherming. Kijk nooit door een telescoop, verrekijker of andere optische apparatuur richting de Zon. Dit kan het netvlies onherstelbaar beschadigen met blindheid tot gevolg!

De Maan en de planeten

De kleinste planeet uit ons zonnestelsel, Mercurius, bereikt op 24 februari 2015 zijn grootste westelijke elongatie. Op dat moment is Mercurius voor 58% verlicht en heeft deze een helderheid van magnitude +0,3. Doordat de ecliptica in deze periode van het jaar een kleine hoek maakt met de horizon is Mercurius, die zich het dichtst bij de Zon bevindt, moeilijk of niet waarneembaar. De tweede planeet uit ons zonnestelsel, gezien vanaf de Zon, schittert in februari 2015 elke avond in het westen aan de hemel en heeft een helderheid van magnitude -3,4. Venus gaat meer dan twee uur na de Zon onder en verwijdert zich langzaam van de Zon. Mars, ook wel de 'rode' of 'oranje' planeet genoemd omwille van zijn kleur, is in februari 2015 's avonds in het westen zichtbaar in de sterrenbeelden Waterman (Aquarius) en Vissen (Pisces). Mars heeft in februari 2015 een helderheid van magnitude +1,5. In tegenstelling tot Venus begeeft Mars zich wel naar de Zon toe. In de periode rond 20 februari 2015 kunnen we Mars en Venus 's avonds in het westen waarnemen terwijl beide planeten, vanop Aarde gezien, vlakbij elkaar staan aan de sterrenhemel. De grootste planeet uit ons zonnestelsel, Jupiter, is in februari 2015 de hele nacht zichtbaar nabij de grens van de sterrenbeelden Kreeft (Cancer) en Leeuw (Leo Major). De gasreus Jupiter is op 6 februari 2015 in oppositie met de Zon en staat op dat moment pal tegenover onze ster aan de hemel waardoor deze planeet de hele nacht zichtbaar is. Saturnus, de planeet met het prachtige ringenstelsel, is 's morgens laag in het zuidoosten waarneembaar. Deze planeet kunnen we in februari 2015 terugvinden in het sterrenbeeld Schorpioen (Scorpius) en heeft een schijnbare helderheid van magnitude + 0,7. De twee verste planeten in ons zonnestelsel, Uranus en Neptunus, vinden we in 2015 terug in de sterrenbeelden Vissen (Pisces) en Waterman (Aquarius). Deze gasplaneten hebben een helderheid van magnitude +6,2 (Uranus) en +7,8 (Neptunus) waardoor deze enkel zichtbaar zijn met een telescoop. Op woensdag 4 februari 2015 is het Volle Maan.

Samenstanden

Astrofotografen zijn vaak dol op samenstanden van verschillende hemelobjecten. Elke maand kunnen we aan de sterrenhemel dan ook enkele leuke samenstanden terugvinden tussen de Maan met sterren en/of planeten. Zo bevindt onze trouwe buur, de Maan, zich op dinsdag 10 februari 2015 slechts 2,7° ten noorden van de ster Spica, de helderste ster uit het sterrenbeeld Maagd (Virgo). Enkele dagen later, op 13 februari 2015, bevindt de Maan zich dan weer op slechts 1,5° van de planeet Saturnus in het sterrenbeeld Schorpioen (Scorpius). Op vrijdag 20 februari 2015 vinden we de Maan 43' ten noorden terug van de planeet Mars in het sterrenbeeld Vissen (Pisces). Diezelfde dag kunnen we omstreeks 19u30 de planeet Venus ook op 1,2° ten noorden waarnemen van de Maan.

Bedekkingen

• 1 februari 2015: de ster λ Geminorum wordt bedekt door de Maan
  • 6 februari 2015: de ster 75 Leonis wordt bedekt door de Maan
  • 25 februari 2015: de ster 63 Tauri wordt bedekt door de Maan
  • 27 februari 2015: de ster SAO 95419 wordt bedekt door de Maan

Planetoïden in oppositie

Op zondag 15 februari 2015 is de planetoïde 8 Flora in oppositie. Planetoïden, ook wel 'asteroïden' genoemd, zijn rotsblokken die vaak tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter rond de Zon cirkelen in de zogeheten 'planetoïdengordel'. De 130 kilometer grote rotsblok genaamd '8 Flora' bevindt zich op het moment van zijn oppositie in het sterrenbeeld Leeuw (Leo) en heeft tijdens de oppositie een schijnbare helderheid van magnitude +9,0. Hierdoor is de planetoïde Flora enkel zichtbaar met een telescoop met een middelgrote tot grote opening. Flora werd op 18 oktober 1847 door de Engelse astronoom John Russell Hind ontdekt waarna de planetoïde is genoemd naar de Romeinse godin van de bloemen, Flora. Deze planetoïde behoort tot de S-type planetoïden en bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden (AE) van de Zon. De Flora-familie van planetoïden wordt gezien als mogelijke oorsprong van het type op Aarde gevonden meteorieten dat L-chondrieten wordt genoemd.

8 FloraEen 3D-beeld van de planetoïde 8 Flora - Foto: Wikipedia

Deep-sky

Naast de bekendste winterobjecten aan de wintersterrenhemel zoals de Pleiaden (M45), Hyaden en de prachtige Orionnevel (M42), zijn er nog tal van andere zeer interessante maar minder bekende deep-sky objecten aan de wintersterrenhemel te zien. Aan het begin van de avond staan de Messierobjecten M34 en M103 hoog aan de hemel. Deze twee Messierobjecten zijn zogheten 'open sterrenhopen'. M34 is een Messierobject in het sterrenbeeld Perseus met visuele magnitude 5,5 dat zich op een lijn bevindt die Gamma Andromedae en Algol (Bèta Persei) met elkaar bevindt. Deze open sterrenhoop is in een verrekijker te zien als een wazig vlekje en is een prachtig object om met een telescoop te observeren. M103 is eveneens een open sterrenhoop (magnitude 7,4) en is terug te vinden in het sterrenbeeld Cassiopeia (het sterrenbeeld met de 'W'-vorm aan de hemel). Deze open sterrenhoop bevindt zich op een lijn die Delta en Epsilon Andromedae met elkaar verbinden en ligt vlakbij de ster Delta Cassiopeiae. Dit object is echt de moeite waard om waar te nemen met een binoculair of telescoop. Het sterrenbeeld Haas is niet echt een vaag sterrenbeeld te noemen, maar het wordt vaak over het hoofd gezien aangezien dit minder bekende sterrenbeeld zich onder het schitterende sterrenbeeld Orion bevindt dat alle aandacht opeist. Ook komt het sterrenbeeld Haas in onze streken niet erg hoog boven de horizon. Dit sterrenbeeld herbergt echter een prachtige bolvormige sterrenhoop, M79, die een visuele magnitude heeft van 7,7. De bolhoop bevindt zich in het zuidelijke deel van het sterrenbeeld en bevindt zich op een afstand van ongeveer 42 100 lichtjaar van de Aarde. Liefhebbers van sterrenstelsels kunnen in de maand februari het sterrenstelsel M81 bewonderen in het sterrenbeeld Grote Beer. Dit indrukwekkende sterrenstelsel, ook gekend onder de naam 'Bode's nevel', heeft een magnitude van 6,9 en een schijnbare afmeting van 25,7'. M81 staat op 16 februari omstreeks 00u55 op 73° boven de horizon en is onder goede omstandigheden al te bewonderen met een binoculair. Het spreekt voor zich dat men het best deep-sky objecten waarneemt in de periode rond Nieuwe Maan (donderdag 19 februari 2015) aangezien men dan geen hinder heeft van storend Maanlicht.

De sterrenbeelden op 15 februari 2015 (23u30)