vrijdag, 10 augustus 2012 04:00

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in augustus 2012? Hot!

Geschreven door  Kris Christiaens & Joeri De Ro
Waarnemen Waarnemen Foto: International Astronomical Union

Augustus 2012 wordt een drukke maand voor amateur-sterrenkundigen. Zo kan je in deze maand enkele prachtige planeten waarnemen, kan je daarbij ook genieten van de jaarlijkse Perseïden meteorenzwerm en krijgen we twee Volle Manen te zien tijdens één kalendermaand. In augustus 2012 bereikt de kleine planeet Mercurius zijn grootste westelijke elongatie.

Dit wil zeggen dat de dichtste planeet bij de Zon van 12 tot 27 augustus 's morgens te zien is boven de oostelijke horizon. Mercurius komt dan ongeveer anderhalf uur voor de Zon op. Wanneer Mercurius op 16 augustus 2012 zijn grootste westelijke elongatie bereikt, heeft deze planeet een helderheid van magnitude +0,2 en is deze voor 40% verlicht waardoor het hemellichaam een schijnbare diameter heeft van 7,5". Net als Mercurius shittert in augustus ook Venus 's morgens. Venus is dan in het oosten waar te nemen als de zogenaamde 'ochtendster' en komt meer dan drie uur voor de Zon op. De grootste elongatie van Venus vindt plaats op woensdag 15 augustus 2012. Doordat deze binnenplaneet 50% verlicht is, heeft deze een schijnbare diameter van 23,8" en een helderheid van magnitude -3,9. In augustus 2012 verdwijnen de planeten Mars en Saturnus 's avonds in het westen geleidelijk in de zonnegloed. De grootste planeet uit zonnestelsel, Jupiter, kan je in augustus in het sterrenbeeld Stier waarnemen nabij de ster Aldebaran. In augustus 2012 staat de verre planeet Neptunus in oppositie wat wil zeggen dat voor een waarnemer op Aarde deze planeet aan de hemel tegenover de Zon staat. Hierdoor komt Neptunus op rond Zonsondergang en kan je deze planeet al met een kleine telescoop waarnemen tussen de sterren van het sterrenbeeld Waterman. Neptunus staat relatief dicht bij de Aarde en heeft in augustus 2012 een helderheid van magnitude +7,6.

Perseïden

Augustus is om meerdere redenen een drukke maand voor astronomen. De belangrijkste reden hiervan is de verschijning van waarschijnlijk de bekendste en één van de fraaiste meteorenzwermen: de Perseïden. Deze meteorenzwerm bereikt ieder jaar een maximum in de nacht van 12 op 13 augustus waarbij wel 80 meteoren (in de volksmond ook wel "vallende sterren" genoemd) in slechts één uur kunnen verschijnen onder goede weers- en luchtomstandigheden. Meteoren zijn stofdeeltjes die opbranden in de atmosfeer op ongeveer 100 km boven het Aardoppervlak waar ze een nalichtend spoor achterlaten. De meteoren van de Perseïdenzwerm verschijnen in het sterrenbeeld Perseus, dicht bij de ster η Persei die zich nabij bij de grens van het sterrenbeeld Cassiopeia (de W-vorm) bevindt. Rond 23 uur in de nacht van 12 op 13 augustus bevindt het sterrenbeeld zich laag boven de noordoostelijke horizon waarbij het sterrenbeeld doorheen de loop van uren steeds hoger aan de hemel klimt. De 30% verlichte Maanschijf zal het eerste deel van de nacht niet storen aangezien deze maar pas opkomt om op 13 augustus rond 1 uur 's nachts. Perseïden zijn snelle en heldere meteoren afkomstig van de komeet Swift-Tuttle die ontdekt werd in 1862 door zowel Lewis Swift als Horace Parnell Tuttle.

Blauwe Maan

In augustus 2012 krijgen we twee Volle Manen te zien (2 augustus en 31 augustus). De tweede Volle Maan in één kalendermaand wordt ook wel de 'blauwe Maan' genoemd en dit verschijnsel komt éénmaal om de twee of drie jaar voor. De naam 'blauwe Maan' had oorspronkelijk een andere betekenis en heeft eigenlijk niets te maken met de kleur van de Volle Maan. De term komt van het Engelse 'blue moon' en heeft verschillende betekenissen. Zo kan deze term aangeven dat iets zeldzaam of ongewoon is. Anderzijds staat in Engelstalige muzieknummers de term 'blue moon' vaak symbool voor verdriet en eenzaamheid. Wanneer er zich door vulkanen en bosbranden echter veel roetdeeltjes in de atmosfeer bevinden, kan de Maan er iets blauwer uitzien dan gewoonlijk doordat de roet- en stofdeeltjes het rode licht uit het spectrum blokkeren. Zo werd de Maan in 1883 over de hele wereld gedurende meer dan één jaar visueel blauwer gezien als gevolg van de uitbarsting van de vulkaan Krakatoa.

Deep-sky

Ondanks de korte en 'grijze' nachten kunnen we in de maand augustus toch genieten van enkele mooie deep-sky objecten. Zo is augustus een goede maand om de 'Sluiernevel' (NGC 6992) waar te nemen. Deze prachtige nevel bevindt zich in het sterrenbeeld Zwaan en bereikt op zaterdag 4 augustus 2012 omstreeks 01u48 zijn grootste hoogte (70° boven de horizon). Doordat deze nevel een zwak en contrastarm object is, heb je voor het waarnemen ervan een behoorlijke telescoop nodig. Ook de zogenaamde 'Saturnusnevel' (NGC 7009) kan je in augustus goed waarnemen. Deze prachtige planetaire nevel kan je terugvinden in het sterrenbeeld Waterman en heeft een helderheid van magnitude +8. Op maandag 6 augustus 2012 komt dit object om 20u45 op en staat het om 01u48 het hoogst aan de nachtelijke hemel (27° boven de horizon). Bij een heldere nacht kan je de Saturnusnevel al waarnemen met een goede verrekijker maar om details te zien heb je echter een telescoop nodig. Augustus is ook de ideale maand om de bolhopen M2 en M15 waar te nemen met een goede verrekijker of telescoop. Deze objecten kan je terugvinden in het sterrenbeeld Waterman en Pegasus en hebben een helderheid van magnitude +6,5 en +6,4. Een derde bolhoop, M30 in het sterrenbeeld Steenbok, kan je eveneens in augustus goed waarnemen.

Dit gebeurde vandaag in 1963