vrijdag, 13 april 2012 09:39

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2012? Hot!

Waarnemen Waarnemen Foto: International Astronomical Union

April 2012 is voor amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen opnieuw een interessante maand. Zo staat de prachtige planeet Saturnus op 15 april 2012 in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet dan diametraal tegenover de Zon aan de hemel staat waardoor Saturnus heel de nacht zichtbaar is.

De prachtige planeet met haar fascinerend ringenstelsel bevindt zich op 15 april 6° of 5° van de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Saturnus is zeer goed waar te nemen met een kleine telescoop is dan ook een zeer geliefd object bij astrofotografen (zie het Spacepage forum). Een andere planeet uit ons zonnestelsel, Venus, zorgt op 3 april 2012 voor een bijzonder spektakel. Op die dag bevindt de heldere planeet zich, vanop Aarde gezien, in de bekende open sterrenhoop M45. Deze sterrenhoop, beter gekend onder de naam 'Pleiaden', bevindt zich in het sterrenbeeld Stier en bestaat uit zeven heldere sterren. Deze bedekking is 's avonds omstreeks 20u45 Belgische tijd perfect waar te nemen met een binoculair of met een kleine telescoop. Venus blijft april domineren aangezien deze heldere planeet 's avonds in het noordwesten zeer goed te zien is. Liefhebbers van meteoren zullen in april 2012 ook zeker niet teleurgesteld worden. Zo vindt op zondag 22 april het maximum plaats van de Lyriden meteorenzwerm. De radiant van deze zwerm (schijnbaar punt van waaruit de meteoren lijken te komen) staat rond 06u00 Belgische tijd op zijn hoogtse punt aan de hemel, op ongeveer 71° boven de horizon in het sterrenbeeld Lier. Aangezien de Maan niet stoort (Volle Maan op 6 april 2012), moeten de Lyriden meteoren dit jaar bij helder weer zeer goed waar te nemen zijn. Onder ideale omstandigheden zijn er tot dertien meteoren per uur te zien die vaak zeer snel en helder zijn. Om meteoren waar te nemen heb je geen apparatuur nodig. Hiervoor heb je enkel een paar goede ogen nodig, een beetje geduld, een ligstoel en een heldere hemel. De meer ervaren amateur-sterrenkundigen en waarnemers kunnen in april 2012 eens op zoek gaan naar de prachtige deep-sky objecten Messier 27 en Messier 31. M27 is de bekende planetaire nevel in het sterrenbeeld Vosje en M31 kennen we beter als het spiraalvormige Andromeda sterrenstelsel. Ook de open sterrenhopen Messier 35 en Messier 36 in de sterrenbeelden Tweelingen en Voerman zijn in april 2012 zeer goed waar te nemen.

Discussieer hier mee over dit onderwerp op het Spacepage-forum!

De Russische ruimtesonde Venera 9 stuurt vanop het oppervlak van de planeet Venus televisiebeelden terug naar de Aarde. Ondanks een dicht wolkendek en dichte atmosfeer bleek het op Venus even helder als op een bewolkte dag op Aarde. Venera 9 werd op 8 juni 1975 in de ruimte gebracht. De lander bleef gedurende 53 minuten functioneren en verzamelde gegevens betreffende temperatuur, luchtdruk, windsnelheden en bodemgesteldheid. Daarna begaf het tuig onder de helse condities op Venus. Foto: Roscosmos