zaterdag, 08 juni 2013 16:00

Wanneer kunnen we het ISS zien?

Het internationale ruimtestation ISS in een baan om de Aarde Het internationale ruimtestation ISS in een baan om de Aarde Foto: NASA

Dankzij de enorme omvang van de zonnepanelen kan het internationale ruimtestation ISS makkelijk vanop de grond worden waargenomen. Wanneer het gevaarte boven België of Nederland vliegt, zal het ISS te zien zijn als een heldere ster die zich met hoge snelheid aan de nachtelijke hemel voortbeweegt. Via onderstaande link kan je de meest actuele data terugvinden wanneer het internationale ruimtestation te zien is vanuit België of Nederland.

ISS overgangen: http://www.spacepage.be/waarnemen-tools/ISS

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het onbemande Russische ruimtetuig Zond 5 gelanceerd met aan boord ondermeer zaden, planten, insecten en schildpadden. Het ruimtetuig vloog op 18 september 1968 op een afstand van 1 950 kilometer boven het Maanoppervlak. Zond 5 werd uiteindelijk het eerste ruimtetuig dat rond de Maan vloog en vervolgens terugkeerde naar de Aarde.

De planetaire nevel NGC 7048 in het sterrenbeeld in Cygnus (Zwaan) heeft vanop Arde gezien een grootte van 60” x 62” en is hierdoor een redelijk groot deep-sky object. De…