vrijdag, 15 november 2019 20:44

Krijgen we binnenkort een meteorenregen te zien? Hot!

Vallende sterren aan de sterrenhemel. Vallende sterren aan de sterrenhemel. Foto: NASA

Er bestaat een kans dat we in de nacht van 21 op 22 november 2019, bij helder weer, een korte maar hevige meteorenregen gaan te zien krijgen. Deze 'vallende sterren' zijn afkomstig van de meteorenzwerm Alfa Monocerotiden die wellicht zijn afkomst kent van een komeet met een omlooptijd van ongeveer 500 jaar. Doorgaans is dit een niet erg opvallende meteorenzwerm maar af en toe zorgt deze voor flinke meteorenregens.

Dat deze doorgaans minder interessante meteorenzwerm binnenkort een flinke opleving krijgt, wordt voorspeld door de Nederlands-Amerikaanse astronoom Peter Jenniskens en de Finse astronoom Esko Lyytinen. De Alfa Monocerotiden veroorzaakten in 1925, 1935, 1985 en 1995 ook al flinke meteorenregens. Tijdens de laatste opleving in 1995 kon men op het hoogtepunt maar liefst meer dan zes meteoren per minuut waarnemen. Tijdens de meteorenregens van 1925 en 1935 kon men van de Alfa Monocerotiden meer dan duizend 'vallende sterren' zien per uur. Volgens de astronomen zou het hoogtepunt van deze 'sterrenregen' omstreeks 05u50 Belgische tijd verwacht worden maar het is aangeraden om al kort na 05u00 naar buiten te gaan. De mogelijke 'sterrenregen' zou tussen de 15 en 40 minuten duren en het radiant van de Alfa Monocerotiden meteorenzwerm bevindt zich op dat moment op ongeveer 40° hoogte aan de zuidelijke hemel in het sterrenbeeld Eenhoorn (Monoceros).

Meteoren, ook gekend in de volksmond als 'vallende sterren', zijn kortstondige lichtsporen aan de nachtelijke hemel die ontstaan wanneer stofdeeltjes op een hoogte van ongeveer 100 kilometer met hoge snelheid in de atmosfeer van de Aarde terechtkomen. De Aarde doorkruist jaarlijks enkele belangrijke banen van kometen waardoor we jaarlijks terugkerende meteorenzwermen te zien krijgen. Wanneer veel 'vallende sterren' te zien zijn, spreekt men ook wel van een 'sterrenregen'. Dankzij het 'vuil' dat deze komeet heeft achtergelaten, krijgen wij op Aarde nu jaarlijks prachtige meteoren te zien.

Om 'vallende sterren' of meteoren waar te nemen, heb je geen speciale apparatuur nodig zoals een dure telescoop. Enkel warme kledij, een veldbed of ligzetel en een locatie met weinig tot geen lichtvervuiling zijn voldoende. Een open veld ver van de stad is dus de perfecte locatie. Meestal volstaat het al om met het blote een vijftiental minuten naar de sterrenhemel te kijken om één of meerdere 'vallende sterren' te zien. Zorg er voor dat je vrij zicht hebt op de prachtige donkere hemelkoepel en laat je ogen ongeveer vijftien minuten wennen aan het donker. Een sterrenkaartje is ook altijd handig als je wil weten waar het sterrenbeeld Perseus zich bevindt en kijk niet al te vaak naar het felle licht van je smartphone!

Bron