donderdag, 22 augustus 2013 21:00

Kijk eens naar een nova Hot!

Sterrenkaart waarop de pas ontdekte nova aangeduid werd Sterrenkaart waarop de pas ontdekte nova aangeduid werd

De Japanse amateur-astronoom Koichi Itagaki heeft op 14 augustus 2013 een nova ontdekt in het sterrenbeeld Dolfijn (Delphinus). Het nieuws van de ontdekking ging snel wereld rond met als gevolg dat de pas ontdekt nova de sterrenkundige gebeurtenis van het moment is geworden aangezien deze over de hele wereld met het blote oog waar te nemen is.

De nieuwe nova, die de naam 'Nova Delphini 2013' kreeg, had bij zijn ontdekking een helderheid van magnitude 6,3 maar werd de afgelopen dagen helderder. Zo bereikte deze nova magnitude 4,5 waardoor deze nu ook met het blote oog zichtbaar is (bij ideale omstandigheden). Een zogeheten 'nova' is een stellaire explosie. Hierdoor zien we vanop Aarde een ster plotseling veel helderder waarna de oorspronkelijke helderheid over een periode van maanden of zelfs jaren terugkeert. Zo kan de lichtsterkte van een nova 10 000 maal zo groot worden. Astronomen vermoeden dat nova's ontstaan wanneer een witte dwerg ster in een binair systeem materie van zijn begeleider opslorpt. Hierdoor wordt de witte dwerg ster zo zwaar zodat deze eindigt in een enorme explosie. In tegenstelling tot een zogeheten 'supernova', dat een ster op catastrofale wijze vernietigd, zal een ster door een nova niet helemaal vernietigd worden. Ook zijn nova's niet zo helder als supernova's. Het minder bekende sterrenbeeld Dolfijn bevindt zich in de buurt van het sterrenbeeld Arend (Aquila) waar de heldere ster Altair deel van uitmaakt. Aangezien het sterrenbeeld Dolfijn net buiten de bekende 'Zomerdriehoek' valt (Zomerdriehoek bestaat uit de sterren Vega, Altair en Deneb), is het daardoor 's avonds uitstekend te zien in het zuidoosten. Met een verrekijker kan de nova, bij donkere omstandigheden, makkelijk worden waargenomen in de noordwestelijke hoek van het sterrenbeeld Dolfijn, vlakbij de grens met de sterrenbeelden Pijl en Vosje. In de buurt van de pas ontdekte nova ligt ook de bekende planetaire nevel NGC 6905 die ook is als 'The Blue Flash'.

Klik hier voor alle kaarten van alle sterrenbeelden!
Klik
hier om sterrenkaarten in pdf-formaat te downloaden!

Nova