zaterdag, 21 mei 2016 12:51

Hubble fotografeert Mars

Hubble fotografeert Mars Foto: NASA/ESA

Op 22 mei 2016 staat de planeet Mars in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet zich, gezien vanaf de Aarde, tegenover de Zon bevindt en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Eind mei 2016 bereikt Mars ook zijn kleinste afstand tot de Aarde. Ter gelegenheid van deze oppositie maakte de Hubble Space Telescope een nieuwe gedetailleerde foto van Mars waarop tal van details te herkennen zijn.

Een Marsoppositie vindt gemiddeld iedere 780 dagen plaats. Doordat Mars op dat moment relatief dicht bij de Aarde staat, is deze planeet helder en goed zichtbaar waardoor dit de beste omstandigheden zijn om Mars waar te nemen met een binoculair of telescoop. Met het blote oog is Mars in de periode rond de oppositie makkelijk zichtbaar als een heldere en roodachtige 'ster'. Op de nieuwste foto van de 'rode planeet' die op 12 mei 2016 werd gemaakt met de Wide Field Camera 3 (WFC3) van de legendarische Hubble Space Telescope is onder andere de donkere vulkanische vlakte Syrtis Major te zien alsook wolkenstructuren boven de zuidpool. De kleinste details die op deze nieuwe opname te herkennen zijn, hebben afmetingen van 20 tot 30 kilometer. Op het moment dat Hubble Mars in het vizier nam, bevond de planeet zich op ongeveer 80 miljoen kilometer. Eind mei 2016 zal Mars het dichtst tot de Aarde staan, op een afstand van 75,25 miljoen kilometer. Dit is de kleinste afstand tussen Mars en onze planeet sinds elf jaar. Doordat de Aarde en Mars geen volmaakte cirkelbanen om de Zon beschrijven, zijn de oppositie-afstanden van Mars niet altijd hetzelfde.

MarsHerkenbare details op de nieuwe foto van Mars - Foto: NASA/ESA

Mars
Mars gefotografeerd door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA/ESA

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

M18 is een mooie, maar sterarme, open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze cluster bestaat uit een 40-tal sterren met een leeftijd van ongeveer dertig miljoen jaar. Hiermee is…