zondag, 27 oktober 2013 20:31

Fotowedstrijd rond komeet ISON Hot!

Komeet C/2012 S1 (ISON) gefotografeerd op 8 oktober 2013 Komeet C/2012 S1 (ISON) gefotografeerd op 8 oktober 2013 Foto: Adam Block / UA SkyCenter

Amateurastronomen en liefhebbers van fotografie kunnen vanaf nu meedoen aan een internationale fotowedstrijd rond de komeet ISON. Stuur je mooiste foto van komeet ISON op en maak uiteindelijk kans om 2 500 dollar te winnen. De wedstrijd loopt van 15 oktober 2013 tot 15 januari 2014 en wordt geoganiseerd door de Amerikaanse National Science Foundation (NSF).

Deze fotowedstrijd wordt georganiseerd door de Division of Astronomical Sciences van de National Science Foundation (NSF) in samenwerking met de wetenschappelijke magazines Astronomy en Discover. Aangezien men verwacht dat komeet ISON een heldere komeet wordt, wil men via deze fotowedstrijd mensen aanzetten om dit prachtige hemelobject te fotograferen. Momenteel is komeet ISON enkel zichtbaar met telescopen maar sterrenkundigen vermoeden dat deze eind dit jaar zichtbaar mmoet zijn met het blote oog. De foto's die voor deze wedstrijd worden ingezonden, worden onderverdeeld in drie categoriën: Cameras & Tripods (foto's gemaakt met een fototoestel op statief), Piggyback Cameras (foto's gemaakt met een fototoestel en een volgsysteem) en Through the Scope (foto's gemaakt doorheen een telescoop). Iedereen van over de hele wereld, ook professionele fotografen, kan tot maximum drie foto's inzenden. Op deze foto's moet komeet ISON duidelijk te zien zijn en mag geen reclame te zien zijn. Uit elke categorie worden uiteindelijk in februari 2014 twee winnaars gekozen waarvan de eerste winnaar een geldprijs mag ontvangen van 2 500 dollar en de tweede 1 000 dollar. Daarnaast mag ook nog eens het grote publiek stemmen op de mooiste foto waarna de winnaar hiervan 1 500 dollar krijgt. Naast een geldprijs zal de winnaar zijn foto ook zien verschijnen in het bekende sterrenkundige magazine Astronomy. Alvast veel succes!

Meer info over deze wedstrijd: http://www.nsf.gov/news/special_reports/cometchallenge/
Stuur je foto door via deze link: https://ison.skild.com/skild2/ison/registerLeader.action

De Amerikaanse astronoom Asaph Hall ontdekt witte vlekken op de planeet Saturnus. Deze vlekken gebruikte Hall om de rotatieperiode van Saturnus te achterhalen. Vandaag de dag zijn deze vlekken gekend als de 'Great White Spot' en weten we dat dit stormformaties zijn in de atmosfeer van Saturnus.

De planetaire nevel NGC 7048 in het sterrenbeeld in Cygnus (Zwaan) heeft vanop Arde gezien een grootte van 60” x 62” en is hierdoor een redelijk groot deep-sky object. De…