Waarnemen & hemelverschijnselen

Hier komt komeet PANSTARRS! Hot!

donderdag, 07 maart 2013 14:10

In de nacht van 5 op 6 juni 2011 hebben sterrenkundigen van de universiteit van Hawaï met behulp van de Pan-STARRS 1 telescoop op Maui een komeet ontdekt die volgende maand, als de helderheidsverwachtingen kloppen, met het blote oog zou moeten te zien zijn. De komeet kreeg de naam 'C/2011 L4 PANSTARRS' toegekend. Bij haar ontdekking had de komeet slechts een visuele magnitude die 19 bedroeg, en bevond de komeet zich in het zodiakaal sterrenbeeld Schorpioen.

Wat is er aan de sterrenhemel te zien in maart 2013? Hot!

vrijdag, 01 maart 2013 13:19

Deze maand zijn Mercurius, Venus en Mars niet te zien aan de hemel met het blote oog. Dit wordt echter een zeer interessante maand op vlak van hemelverschijnselen aangezien komeet PANSTARRS rond midden maart met het blote oog zou moeten waarneembaar zijn aan de westelijke horizon.

Zal komeet Lemmon in onze streken zichtbaar zijn?

woensdag, 27 februari 2013 10:37

Naast komeet PANSTARRS die volgende maand met het blote oog zou moeten zichtbaar zijn en komeet ISON, die met wat geluk helderder zal worden dan de volle Maan, zou nog een relatief heldere komeet in het noordelijk halfrond kunnen zichtbaar worden. Het gaat om komeet C/2012 F6 Lemmon, die intussen helderder is geworden dan gedacht en samen met komeet PANSTARRS waarnemers van het zuidelijk halfrond een prachtige hemelshow bezorgt.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2013?

maandag, 28 januari 2013 16:12

Deze maand blijft Jupiter tijdens de avond prominent aanwezig aan de hemel. Verder zijn bij het vallen van de nacht, tijdens de schemering het eerste deel van de maand, de planeten Mars en Mercurius laag bij de horizon zichtbaar. Venus is deze maand niet zichtbaar omdat ze te dicht bij de zon staat maar de ontbering van deze heldere planeet wordt ruimschoots gecompenseerd door een speciaal volle-maanverschijning.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in 2013? Hot!

maandag, 03 december 2012 09:14

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de hemel. De maan vertoont fasen, en het kan wel eens gebeuren dat de maan belandt in de aardschaduw, waardoor wij vanaf de aarde de maan verduisterd zien. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2013.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2012?

zaterdag, 01 december 2012 01:16

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd. December 2012 zal bij amateur-astronomen ongetwijfeld een belangrijke maand worden aangezien op 3 december 2012 de planeet Jupiter in oppositie is met de Zon waardoor deze de nachtelijke sterrenhemel domineert.

Jupiter op 3 december in oppositie

zondag, 18 november 2012 00:08

Amateur-astronomen en liefhebbers van planeten moeten 3 december 2012 met rood omcirkelen in hun agenda! Op die dag is de grootste planeet uit het zonnestelsel, Jupiter, in oppositie met de Zon. Hierdoor heeft de reuzenplaneet een helderheid van magnitude -2,4 en een schijnbare helderheid van 48,5". Door de geringe afstand van de gasplanet tot de Aarde is Jupiter die nacht in het sterrenbeeld Stier te zien als een groot en helder object.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in november 2012?

vrijdag, 02 november 2012 10:29

November wordt ook wel de 'nevelmaand' genoemd en wordt vooral gekenmerkt voor de herfst. Aan de nachtelijke sterrenhemel wordt november 2012 's avonds vooral beheerst door de planeet Jupiter. In dit artikel bespreken we welke planeten, deep-sky objecten en meteorenzwermen we in november 2012 goed kunnen waarnemen.

Kijgen we in mei 2014 een meteorenstorm te zien?

donderdag, 01 november 2012 10:11

Recente berekeningen van Esko Lyytinen uit Finland en Peter Jenniskens van het NASA Ames Research Center hebben aangetoond dat de Aarde in mei 2014 een gebied zal doorkruisen waar zeer veel stofdeeltjes aanwezig zijn. Deze stofdeeltjes zijn afkomstig van komeet 209P/LINEAR, en kunnen resulteren in een meteorenstorm waarbij in een tijdspanne van één uur 100 tot 400, en mogelijk zelfs 1 000 meteoren te zien zijn.

De kometen van 2013

dinsdag, 09 oktober 2012 00:32

Voor komeetliefhebbers wordt 2013 een zeer boeiend jaar, want het zou kunnen dat volgend jaar, in 2013, twee kometen met het blote oog zichtbaar worden! Het gaat om de kometen C/2011 L4 PANSTARRS en C/2012 S1 ISON, die allebei met het blote oog zichtbaar zouden moeten zijn in onze streken.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis worden de drie Russische kosmonauten Georgi Dobrovolski, Vladislav Volkov en Viktor Patsayev in de ruimte gebracht aan boord van het Sojoez 11 ruimtetuig. Op 7 juni 1971 komen zij aan bij het Russische Saljoet 1 ruimtestation waar ze tot 30 juni in leven en werken. Tijdens hun terugkeer naar de Aarde sloeg het noodlot echter toe doordat omwille van een probleem met een drukventiel de atmosfeer aan boord van de landingscapsule weglekte naar de ruimte. De drie kosmonauten overleefden hun terugkeer naar de Aarde niet. Foto: Roscosmos