Waarnemen & hemelverschijnselen

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in 2013? Hot!

maandag, 03 december 2012 09:14

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de hemel. De maan vertoont fasen, en het kan wel eens gebeuren dat de maan belandt in de aardschaduw, waardoor wij vanaf de aarde de maan verduisterd zien. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2013.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2012?

zaterdag, 01 december 2012 01:16

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd. December 2012 zal bij amateur-astronomen ongetwijfeld een belangrijke maand worden aangezien op 3 december 2012 de planeet Jupiter in oppositie is met de Zon waardoor deze de nachtelijke sterrenhemel domineert.

Jupiter op 3 december in oppositie

zondag, 18 november 2012 00:08

Amateur-astronomen en liefhebbers van planeten moeten 3 december 2012 met rood omcirkelen in hun agenda! Op die dag is de grootste planeet uit het zonnestelsel, Jupiter, in oppositie met de Zon. Hierdoor heeft de reuzenplaneet een helderheid van magnitude -2,4 en een schijnbare helderheid van 48,5". Door de geringe afstand van de gasplanet tot de Aarde is Jupiter die nacht in het sterrenbeeld Stier te zien als een groot en helder object.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in november 2012?

vrijdag, 02 november 2012 10:29

November wordt ook wel de 'nevelmaand' genoemd en wordt vooral gekenmerkt voor de herfst. Aan de nachtelijke sterrenhemel wordt november 2012 's avonds vooral beheerst door de planeet Jupiter. In dit artikel bespreken we welke planeten, deep-sky objecten en meteorenzwermen we in november 2012 goed kunnen waarnemen.

Kijgen we in mei 2014 een meteorenstorm te zien?

donderdag, 01 november 2012 10:11

Recente berekeningen van Esko Lyytinen uit Finland en Peter Jenniskens van het NASA Ames Research Center hebben aangetoond dat de Aarde in mei 2014 een gebied zal doorkruisen waar zeer veel stofdeeltjes aanwezig zijn. Deze stofdeeltjes zijn afkomstig van komeet 209P/LINEAR, en kunnen resulteren in een meteorenstorm waarbij in een tijdspanne van één uur 100 tot 400, en mogelijk zelfs 1 000 meteoren te zien zijn.

De kometen van 2013

dinsdag, 09 oktober 2012 00:32

Voor komeetliefhebbers wordt 2013 een zeer boeiend jaar, want het zou kunnen dat volgend jaar, in 2013, twee kometen met het blote oog zichtbaar worden! Het gaat om de kometen C/2011 L4 PANSTARRS en C/2012 S1 ISON, die allebei met het blote oog zichtbaar zouden moeten zijn in onze streken.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2012?

dinsdag, 25 september 2012 00:40

Op zaterdag 27 oktober 2012 bereikt de kleine planeet Mercurius zijn grootste oostelijke elongatie. Dit wil zeggen dat de binnenplaneet zich op het punt bevindt waarbij de planeet het verst van de Zon staat. De helderheid van Mercurius bedraagt op dat moment magnitude +0,1 en de binnenplaneet is voor 61% verlicht.

Impact op Jupiter Hot!

dinsdag, 11 september 2012 10:16

Nu Jupiter goed zichtbaar is aan de sterrenhemel zijn over de hele wereld heel wat telescopen en ogen gericht naar de grootste planeet uit het zonnestelsel. Hierdoor hebben amateur-astronomen in de nacht van maandag 10 op dinsdag 11 september 2012 kunnen vaststellen dat Jupiter het slachtoffer is geworden van een impact van een nog onbekend object.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2012? Hot!

zondag, 02 september 2012 22:48

Nu de zomermaanden achter ons liggen, beginnen de dagen opnieuw korter te worden waardoor we steeds vroeger de prachtige sterrenhemel kunnen bewonderen. Mercurius kunnen we in september niet waarnemen doordat de kleine planeet te dicht bij de Zon staat. De tweede planeet uit het zonnestelsel, Venus, komt vier uur voor de Zon op en schittert vervolgens in het oosten. Ook Jupiter is één van de planeten die in september 2012 héél mooi waar te nemen zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in augustus 2012? Hot!

vrijdag, 10 augustus 2012 04:00

Augustus 2012 wordt een drukke maand voor amateur-sterrenkundigen. Zo kan je in deze maand enkele prachtige planeten waarnemen, kan je daarbij ook genieten van de jaarlijkse Perseïden meteorenzwerm en krijgen we twee Volle Manen te zien tijdens één kalendermaand. In augustus 2012 bereikt de kleine planeet Mercurius zijn grootste westelijke elongatie.

De Britse astronoom van Duitse afkomst William Herschel ontdekt voor het eerst de centrale ster in de planetaire nevel NGC 1514 die zich in het sterrenbeeld Stier bevindt. Deze nevel is ook gekend onder de naam 'Crystal Ball Nebula'.

De planetaire nevel NGC 2438 in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) heeft een schijnbare helderheid van magnitude van 10.8. Deze mooie nevel ligt vlakbij het Messierobject M46 maar de ster die…