Waarnemen & hemelverschijnselen

Totale maansverduistering op 21 januari 2019 Hot!

vrijdag, 11 januari 2019 04:57

Op maandagochtend 21 januari 2019 kunnen we vanuit België en Nederland een totale maansverduistering zien. Deze verduistering start omstreeks 03u36, wanneer de maan de bijschaduw van onze planeet raakt. Op dat moment bevindt de maan zich 44,3° boven de horizon. Omstreeks 06u12 bereikt deze maansverduistering het maximum. De maan staat op dat moment nog 21,2° boven de horizon. Doordat de maan tijdens deze totale maansverduistering een spookachtige rode kleur krijgt, wordt dit fenomeen in de volksmond ook wel een 'bloedmaan' genoemd. Het einde van deze eclips is in België en Nederland niet zichtbaar.

Komeet 46P/Wirtanen zichtbaar aan de sterrenhemel! Hot!

donderdag, 06 december 2018 09:38

Op 12 december 2018 bereikt de komeet 46P/Wirtanen het perihelium, dat is het punt waarop deze komeet het dichtst bij de Zon staat. Tijdens het perihelium bevindt deze komeet zich op een afstand van 1,06 AE (Astronomische Eenheden) van de Zon en op 'slechts' 0,08 AE van de Aarde, wat overeen komt met ongeveer 12 miljoen kilometer. Doordat de helderheid van de komeet 46P/Wirtanen op dat moment ongeveer magnitude +5,1 zal bedragen, kan deze rond deze periode bij helder weer en locaties met weinig lichtvervuiling zichtbaar zijn met het blote oog.

Hier komen de nachten van de 'vallende sterren'! Hot!

maandag, 06 augustus 2018 10:11

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Totale maansverduistering te zien op vrijdag 27 juli Hot!

maandag, 23 juli 2018 07:46

Op vrijdagavond 27 juli 2018 kunnen we vanuit België een totale maansverduistering zien. De verduistering zal starten wanneer de Maan nog diep onder de horizon staat en is vanuit België te zien vanaf omstreeks 21u27. Aangezien dit slechts enkele minuten voor de totaliteit van de verduistering is, zullen we vanaf dan bij helder weer een prachtig zicht hebben op een volledig verduisterde Maan die op dat moment heel subtiel rood-bruin zal kleuren. Omstreeks 23u15 komt de Maan terug uit de schaduw van de Aarde en om 00u20 is de maansverduistering ten einde.

Komende dagen veel 'vallende sterren' te zien! Hot!

maandag, 07 augustus 2017 08:48

De Geminiden: hier komen de 'vallende sterren' Hot!

maandag, 12 december 2016 10:55

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm die we in de volksmond ook wel kennen als 'vallende sterren'. Onder kenners worden de Geminiden meteoren omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijks terugkerende meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren.

Hier komen de Leoniden! Hot!

zaterdag, 12 november 2016 08:00

Wie houdt van meteoren, ook wel 'vallende sterren' genoemd, kan in november eveneens zijn hart ophalen. Zo vindt op donderdag 17 november 2016 het maximum plaats van de meteorenzwerm Leoniden. Onder ideale omstandigheden mogen van deze zwerm ongeveer een vijftiental 'vallende sterren' per uur verwachten. Helaas stoort dit jaar het maanlicht waardoor we enkel de helderste Leoniden meteoren zullen te zien krijgen.

De Perseïden komen er terug aan! Hot!

donderdag, 04 augustus 2016 08:27

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2016? Hot!

maandag, 30 mei 2016 19:24

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In juni 2016 is de prachtige planeet Saturnus in oppositie en kunnen we verschillende vallende sterren zien afkomstig van minder bekende meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2016.

Hubble fotografeert Mars

zaterdag, 21 mei 2016 12:51

Op 22 mei 2016 staat de planeet Mars in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat deze planeet zich, gezien vanaf de Aarde, tegenover de Zon bevindt en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Eind mei 2016 bereikt Mars ook zijn kleinste afstand tot de Aarde. Ter gelegenheid van deze oppositie maakte de Hubble Space Telescope een nieuwe gedetailleerde foto van Mars waarop tal van details te herkennen zijn.

In de Franse gemeente Badonviller wordt Charles Messier geboren. Messier was een Franse astronoom die een bekende catalogus van 110 verre objecten zoals sterrenhopen, nevels en gaswolken heeft opgesteld. De Messierobjecten zijn vandaag de dag zeer geliefde deep-sky objecten onder amateur-astronomen en astrofotografen.

NGC 3079 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Het is een zogeheten 'edge-on' sterrenstelsel waardoor we, gezien vanop Aarde, van opzij kijken naar dit deep-sky…