woensdag, 20 augustus 2014 00:00

Gestolen Nederlandse meteoriet teruggevonden Hot!

De Nederlandse meteoriet Serooskerken De Nederlandse meteoriet Serooskerken Foto: Roel van der Heijden (Sonnenborgh)

In het Sonnenborgh Museum en Sterrenwacht in Utrecht, Nederland, zijn in de nacht van 18 op 19 augustus 2014 bij een diefstal ondermeer enkele bijzondere meteorieten gestolen. Zo verdween de unieke meteoriet genaamd 'Serooskerken' die in 1925 in Nederland uit de lucht kwam gevallen bij de Zeeuwse plaats Serooskerken. Ondertussen is de meteoriet terecht!

Aangezien er slechts een vijftal meteorieten werden gevonden in Nederland is de verdwijning van de broze meteoriet Serooskerken dan ook zeer droevig nieuws voor Nederland. Zo werd de meteoriet Serooskerken aanzien als Nederlands nationaal erfgoed en werd deze 'ruimtesteen' vaak tentoongesteld. Samen met een andere meteoriet die in Nederland neersloeg, de 'Ellemeet', zouden ze afkomstig zijn van de planetoïde Vesta. Op 22 augustus 2014 kwam dan uiteindelijk het goede nieuws dat de meteoriet was teruggevonden in de bosjes bij een tennisbaan in Utrecht. Helaas heeft men de meteoriet in verschillende stukken teruggevonden.

Lancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-55) met aan boord zeven astronauten waaronder de twee Duitse ruimtevaarders Ulrich Walter en Hans Schlegel. Tijdens deze tien dagen durende missie worden meer dan tachtig experimenten uitgevoerd aan boord van het Spacelab D2 ruimtelabo dat gefinancierd werd door Duitsland. Oorspronkelijk zou deze missie op 22 maart 1993 zijn gestart maar de lancering werd drie seconden voor lift-off stopgezet aangezien de computers een probleem opmerkten met de Space Shuttle Main Engines. Foto: NASA