Sterrenkunde

Het einde van de wereld?

maandag, 17 december 2012 05:11

We kunnen er niet omheen, zal de wereld nu echt in december 2012 vergaan? Neen natuurlijk niet! De reden waarom sommigen dit denken of geloven is omdat verschillende mensen en websites absurde en niet-wetenschappelijk onderlegde theorieën de wereld insturen waar ook de media graag op inspeelt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest bizarre en ongegronde theorieën die doemdenkers gebruiken.

Hemelse muziek

vrijdag, 14 december 2012 11:06

Toen ik voor de eerste keer, ergens midden jaren '80, het populair wetenschappelijke programma ' Wondere wereld ' zag viel me meteen de bijzonder energieke begingeneriek op. Na lang zoekwerk, in een periode waar er van het internet nog geen spake was, belandde ik tussen de uitgebreide platencollectie van de Openbare Bibliotheek. Zo ontdekte ik het betreffende nummer als heel wat andere groepen en genres.

Sir Patrick Moore overleden Hot!

zondag, 09 december 2012 15:17

In Zuid-Engeland is op zondag 9 december 2012 de bekende Britse astronoom Sir Patrick Moore overleden. Moore was een heel populair en geliefd sterrenkundige die tijdens zijn carrière tientallen boeken over astronomie schreef en het grote publiek liet kennismaken met de wondere wereld van de sterren en planeten dankzij het BBC-prgramma 'The Sky at Night'.

Sterrenkunde op de iPhone en iPad

donderdag, 23 februari 2012 05:33

De komst van de iPhone en de iPad heeft voor een ware revolutie gezorgd op vlak van applicaties en programma's. Vandaag de dag beschikt Apple's App Store over meer dan 500 000 applicaties die makkelijk kunnen gedownload worden op je iPhone of iPad. Alles samen werden tot op heden al meer dan 10 miljard applicaties gedownload uit Apple's App Store.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt voor een tweede maal langs de planeet Mercurius. Tijdens deze scheervlucht vliegt Mariner 10 op een afstand van 48 069 kilometer van het oppervlak van Mercurius. Foto: NASA