maandag, 11 mei 2015 22:46

Verenigde Arabische Emiraten willen naar Mars Hot!

(1 Stem)
Artistieke impressie van de eerste Arabische Marsverkenner Artistieke impressie van de eerste Arabische Marsverkenner Foto: Mohammed bin Rashid Space Center

Wetenschappers uit de Verenigde Arabische Emiraten hebben enkele dagen geleden laten weten dat in 2020 de eerste Arabische Marsverkenner zal gelanceerd worden. De ruimtesonde, genaamd 'Hope', moet zeven maanden later aankomen bij de planeet Mars waarna het onbemande ruimtetuig vooral de atmosfeer, het klimaat en het weer van de 'rode planeet' zal onderzoeken.

De eerste Arabische Marsverkenner, die ook wel 'Emirates Mars Mission' wordt genoemd, zal uitgerust worden met drie wetenschappelijke instrumenten die vooral de atmosfeer van Mars moeten onderzoeken. Eén van de doelstellingen van deze ambitieuze missie is om één terabyte aan wetenschappelijke gegevens vrij te geven aan wetenschappers van over de hele wereld. Een ander belangrijk doel is om met Hope de eerste globale kaart te maken van de Marsatmosfeer, zijn samenstelling en structuur. Indien de Verenigde Arabische Emiraten slagen in deze missie komt de X bij een kleine groep van landen die eerder ook al onbemande ruimtetuigen in een baan om Mars brachten. De datum waarbij de ruimtesonde Hope moet aankomen bij Mars is ook niet zomaar gekozen. Zo vieren de Verenigde Arabische Emiraten begin 2021 hun 50ste onafhankelijkheidsverjaardag. De missie is in handen van het Mohammed bin Rashid Space Center uit Dubai en enkele Amerikaanse universiteiten waaronder de University of Colorado Boulder hebben laten weten mee te werken aan dit uniek project. Het ruimtetuig zelf zal bij zijn lancering ongeveer 1,5 ton wegen, heeft de omvang van een kleine auto en zal beroep doen op drie zonnepanelen om energie op te wekken. Eenmaal aangekomen bij Mars moet deze ruimtesonde in een elliptische baan om de planeet brengen met een apogeum van 27 340 kilometer en een perihelium van 22 000 kilometer. Vanuit deze bijzondere baan moet Hope het weer op Mars permanent in beeld kunnen brengen. Volgens de Arabische projectleiders is dit de eerste missie waarbij een ruimtetuig de atmosfeer en het weer op Mars permanent zal observeren. Door dit te bestuderen bij Mars zal dit volgens de projectleiders wetenschappers op Aarde ook ten goede komen bij studies over onze eigen planeet en haar toekomst. De naam 'Hope' werd volgens de eerste minister van de Verenigde Arabische Emiraten zo gekozen omdat deze missie duizenden Arabische jongeren moet inspireren en omdat de missie een grote bijdrage zal leveren aan de wetenschap. Hoeveel deze eerste Arabische Marsmissie zal kosten, werd nog niet bekend gemaakt. Hieronder kan een filmpje bekijken over de eerste Arabische Marsmissie.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Luna 11 ruimtesonde gelanceerd. Dit onbemande ruimtetuig kwam op 27 augustus 1966 aan bij de Maan en voerde ondermeer onderzoek naar de dichtheid van de meteorieten bij de Maan, de gamma- en röntgenstraling van de Maan, de intensiteit van de harde ioniserende straling in de buurt van de Maan en de afwijkende zwaartekracht van de Maan. In totaal was er 137 keer radiocontact tijdens 277 omlopen geweest, toen de accu's het op 1 oktober 1966 begaven.

M105 is een sterrenstelsel dat vlak bij de sterrenstelsels M95 en M96 ligt in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Samen vormen ze de Leo I of de M96 groep. De afstand…