maandag, 04 januari 2016 19:45

Maak kennis met Nix

Nix Nix Foto: NASA

Nix is de naam van één van de kleine manen van de dwergplaneet Pluto. Dit kleine hemellichaam werd in juni 2005 met behulp van de Hubble Space Telescope ontdekt en werd uiteindelijk in juli 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons toen deze langs de dwergplaneet Pluto vloog. Dankzij deze scheervlucht krijgen we nu voor het eerst gedetailleerde beelden te zien van zowel Pluto alsook van zijn manen.

Toen New Horizons in 2006 werd gelanceerd, wisten wetenschappers nog niet van het bestaan van Nix af aangezien de maan maar twee jaar later werd ontdekt. Bovenstaande foto van de maan Nix werd gemaakt met de Multispectral Visible Imaging Camera (MVIC) aan boord van New Horizons toen het ruimtetuig op een afstand van 23 000 kilometer van de maan vloog. Tot op heden is dit dan ook de meest gedetailleerde opname van deze maan die ooit werd gemaakt. Het verlichte gedeelte van het oppervlak van deze maan is ongeveer 19 bij 47 kilometer groot. Dankzij deze nieuwe gedetailleerde opname krijgen wetenschappers nu voor het eerst details te zien op het oppervlak van deze kleine maan. De kleine maan Nix, die werd genoemd naar de oud-Griekse godin van de nacht, is ongeveer 5 000 maal lichtzwakker dan Pluto. Het maantje draait in 24,9 aardse dagen rond de dwergplaneet Pluto. Naast Nix heeft de dwergplaneet Pluto nog vier andere manen: Charon, Hydra, Kerberos en Styx. Van alle manen die rond Pluto draaien, is Charon de grootste.

Pluto en zijn manenFoto: NASA/ESA

Wist je dat New Horizons enkele opvallende vrachten heeft?

Naast wetenschappelijke instrumenten bevinden zich aan boord van New Horizons ook enkele opvallende 'passagiers'. Zo draagt het ruimtetuig een klein containertje met zich waarin zich wat as bevindt van de ontdekker van Pluto, Clyde Tombaugh. Op het containertje werd deze tekst aangebracht: "Interned herein are remains of American Clyde W. Tombaugh, discoverer of Pluto and the solar system’s ‘third zone’ Adelle and Muron’s boy, Patricia’s husband, Annette and Alden’s father, astronomer, teacher, punster, and friend: Clyde W. Tombaugh (1906-1997)". Daarnaast bevinden zich aan boord van New Horizons ook nog eens twee cd-roms met daarop alle foto’s van het personeel van de New Horizons ruimtemissie en de namen van 434 000 mensen die hun naam hadden ingestuurd met de ‘Send your Name to Pluto’ wedstrijd van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Ook werd een kwart dollarmunt van de staat Florida, waar New Horizons werd gelanceerd, en een kwart dollarmunt van de staat Maryland, waar New Horizons werd gebouwd, bevestigd aan boord van de ruimtesonde. Als eerbetoon aan het begin van de commerciële bemande ruimtevaart vliegt er ook een klein stukje metaal afkomstig van de SpaceShip One van Virgin Galactic mee met New Horizons. Tenslotte bevindt zich ook nog een Amerikaanse vlag aan boord van het ruimtetuig en een Amerikaanse postzegel uit 1991 waarop staat “Pluto, not yet explored”.

Vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez T-14 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie kosmonauten Vladimir Vasyutin, Georgi Grechko en Alexander Volkov. Tijdens deze bemande ruimtevlucht koppelde de Sojoez T-14 zich aan het Russische ruimtestation Saljoet 7. Eind oktober 1985 keerde de Sojoez T-14 terug naar de Aarde doordat kosmonaut Vasyutin ziek was geworden.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…