vrijdag, 01 februari 2019 07:31

De mooiste foto's van de InSight Marslander Hot!

Foto van het Marsoppervlak genomen door de InSight Marslander. Foto van het Marsoppervlak genomen door de InSight Marslander. Foto: NASA/JPL

Op 26 november 2018 heeft het Amerikaanse onbemande ruimtetuig InSight, na een reis van zeven maanden, een zachte landing gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight Marslander moet als eerste ruimtetuig ooit in de Marsbodem boren zodat wetenschappers meer kunnen leren over het inwendige van deze planeet. Vanop de kale vlakte, Elysium Planitia, waar InSight is geland, zal de Marslander ook onderzoeken of er op deze planeet aardbevingen voorkomen en zal men het weer op Mars uitvoerig bestuderen. Via dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste foto's die InSight terug naar de Aarde stuurt.

Op 26 november 2018 stuurde InSight meteen na zijn landing op Mars deze foto terug naar de Aarde - Foto: NASA/JPL

Kort na de landing op Mars maakte de Instrument Deployment Camera (IDC) aan boord van InSight
deze opname van het Marsoppervlak - Foto: NASA/JPL

Foto van het Marsoppervlak gezien vanaf de robotarm aan boord van de InSight Marslander - Foto: NASA/JPL

Eerste selfie van de InSight Marslander - Foto: NASA/JPL

Op 19 december 2018 plaats de robotarm van de InSight Marslander de seismometer
op het oppervlak van Mars - Foto: NASA/JPL

De Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) is gelijkwaardig aan M13 in het sterrenbeeld Hercules maar staat in onze streken altijd laag aan de horizon en is daarom minder…