vrijdag, 28 september 2012 10:03

Curiosity ontdekt sporen van snelstromende rivier op Mars

Marsrover Curiosity Marsrover Curiosity Foto: NASA

De Amerikaanse Marsrover Curiosity heeft foto's naar de Aarde gestuurd waarop te zien is dat er ooit water is geweest op Mars. Wetenschappers weten al een tijdje dat Mars ooit water heeft gehad maar dankzij de nieuwe foto's van Curiosity weet men nu dat er zich op Mars een vrij diepe, snelstromende rivier bevond.

Wetenschappers ontdekten de sporen van de rivier doordat Curiosity enkele bijzondere steenformaties fotografeerde. Op deze opnamen waren afgeronde en samengeklitte steentjes te zien. Ook zaten er in bepaalde rotsblokken steentjes 'ingemetseld'. Deze steentjes zijn volgens geologen door water getransporteerd en afgesleten. Door hun omvang zijn de wetenschappers er vrij zeker van dat wind deze steentjes niet heeft kunnen verplaatsen. De wetenschappers hebben de foto's van de steentjes ook met foto's van gelijkaardige stenen op Aarde vergeleken waardoor men vrij zeker is dat water de steentjes moet hebben verplaatst. Door de vorm en de grootte van de steentjes op Mars te bestuderen, concluderen geologen dat het water tussen enkel- en dijbeenhoogte hoog stond en een snelheid had van ongeveer een meter per seconde.

Steentjes op MarsLinks de steentjes op Mars en rechts hetzelfde type steentjes op Aarde - Foto: NASA / JPL

Eerder ontdekten ruimtetuigen vanuit een baan om Mars dat er ooit water is geweest op de 'rode planeet' maar het is nu effectief de eerste maal dat er daadwerkelijk bewijs geleverd wordt voor de aanwezigheid van stromende rivieren op Mars. De Marsrover Curiosity, die in augustus landde op Mars, is onderweg naar Glenelg. Dit is een plaats waar drie soorten elkaar ontmoeten waardoor dit voor wetenschappers een zeer interessante omgeving is. Curiosity werd naar Mars gestuurd om te onderzoeken of deze planeet ooit leven heeft gekend.

Dit gebeurde vandaag in 2000