maandag, 09 januari 2012 10:10

China start 2012 met een geslaagde lancering

(1 Stem)
China start 2012 met een geslaagde lancering Foto: Wikimedia - CC Some rights reserved

China is het eerste land dat in 2012 een satelliet in de ruimte brengt. Vanop het Taiyuan Satellite Launch Center werd op maandag 9 januari 2012 een CZ-4B draagraket gelanceerd met aan boord de Chinese ZiYuan-3 kunstmaan en de Luxemburgse VesselSat 2 microsatelliet. De Chinese ZiYuan-3 satelliet is een zogenaamde 'high-resolution remote-sensing' kunstmaan die zal gebruikt worden voor civiele toepassingen op vlak van aardobservatie.

Het tuig heeft een gewicht van 2 650 kilogram en werd twaalf minuten na de start van de lancering uitgezet in een lage polaire baan om de Aarde op een hoogte van 500 kilometer. De ZiYuan-3 satelliet werd uitgerust met drie panchromatische camera's en een Infrared Multispectral Scanner (IRMS). Informatie en beelden afkomstig van deze satelliet zullen in China door het State Bureau of Surveying and Mapping gebruikt worden voor toepassingen op vlak van landbouw, stedenbouw en waterbeheer. De kleine Luxemburgse VesselSat 2 microsatelliet heeft een gewicht van 28 kilogram en werd ontwikkeld door het Luxemburgse ruimtevaartbedrijf Luxspace. Het VesselSat programma bestaat uit drie microsatellieten die uitgerust worden met het Automatic Identification System (AIS) waarmee men schepen op zee kan volgen vanuit de ruimte. Dit was de 156ste lancering van een Chinese Chang Zheng (CZ) draagraket en was meteen ook de 17de missie van een CZ-4B raket.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M103, ook gekend als NGC 7654, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van ongeveer 170 sterren dat op 8 000 lichtjaar van ons verwijderd is. De jonge cluster…