donderdag, 13 februari 2014 17:09

Sovjet-satelliet valt zondag terug op Aarde Hot!

Computersimulatie van een satelliet die opbrandt in de atmosfeer van de Aarde Computersimulatie van een satelliet die opbrandt in de atmosfeer van de Aarde Foto: AGI

De kans is heel groot dat aanstaande zondag, 16 februari 2014, een afgedankte militaire Sovjet-satelliet ongecontroleerd zal opbranden in de atmosfeer van de Aarde. Het is niet uitgesloten dat hierbij bepaalde brokstukken op Aarde gaan neerkomen.

De satelliet, genaamd 'Kosmos 1220', is van het type 'Upravlenniye Sputnik Passivny' (US-P) en werd in 1980 in de ruimte gebracht door een Tsiklon-2 draagraket. Het ruimtetuig maakte deel uit van een reeks van militaire spionagesatellieten die in opdracht van de Sovjet-marine elektronische signalen op zee moesten onderscheppen. Alles samen werden er tussen 1974 en 1991 maar liefst 37 van dit type spionagesatellieten in de ruimte gebracht. De satellieten hadden een gewicht van ongeveer drie ton en werden in lage banen om de Aarde gebracht op een hoogte van ongeveer 420 kilometer. Volgens het Russische ministerie van defensie is de kans groot dat Kosmos 1220 op zondag 16 februari ongecontroleerd zal opbranden in de atmosfeer van de Aarde en dat hierbij brokstukken op Aarde gaan neerkomen. Het exacte tijdstip en de exacte locatie van de impact zijn nog niet bekend. Volgens huidige gegevens, afkomstig van volgstations, zou de impact ergens boven de Stille Oceaan plaatsvinden. Doordat er onzekerheid bestaat over het exacte uur van de impact kunnen brokstukken van de afgedankte satelliet ook elders op Aarde neerkomen.

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt…