woensdag, 17 juli 2019 09:07

Volg in realtime de Apollo 11 missie! Hot!

Volg in realtime de Apollo 11 missie! Foto: Apollo 11 in real time/Ben Feist

Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van historische Apollo 11 ruimtemissie naar de maan kan je deze historische ruimtevlucht in realtime terug herbeleven. Zo slaagde Ben Feist er in om alle officiële audiobestanden, foto's en videobeelden die tijdens de Apollo 11 werden gemaakt aan elkaar te plakken in één grote tijdlijn waardoor je deze missie op de voet kan volgen. Dankzij deze livestream kan je de communicatie tussen de astronauten en NASA in realtime volgen en kan je zien hoever de Apollo 11 capsule zich van de Aarde bevindt. Alvast veel luister- en kijkplezier!

De livestream maakt deel uit van een nieuwe interactieve website 'apolloinrealtime.org' die volledig in het teken staat van de legendarische Apollo 11 missie waarbij de mens voor het eerst voet zette op de maan. Op deze website kan je historisch materiaal terugvinden zoals dit 50 jaar geleden werd gemaakt. Denk maar aan audiogesprekken tussen Neil Armstrong of Buzz Aldrin en de vluchtleiding, foto's die gemaakt werden vanop het maanoppervlak of filmpjes die de astronauten maakten aan boord van de Apollo 11 capsule tijdens de reis naar de maan. Alle geluidsopnamen van toen opnieuw beluisteren zal vrijwel onmogelijk zijn aangezien de totale opnametijd ongeveer elf duizend uur bedraagt. Je kan niet enkel de Apollo 11 missie in realtime volgen maar je kan ook doorheen de volledige tijdlijn scrollen naar specifieke momenten. Het idee achter deze prachtige nieuwe website en de livestream is afkomstig van NASA-medewerker en historicus Ben Feist die ook meewerkte aan de documentaire 'Apollo 11'. Hieronder kan u de Apollo 11 in realtime volgen!

Meer info: https://apolloinrealtime.org/11/

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor…