donderdag, 19 december 2019 19:46

Volg hier LIVE de lancering van Boeing's Starliner ruimtecapsule Hot!

Geschreven door
Beoordeel dit item
(6 stemmen)
Volg hier LIVE de lancering van Boeing's Starliner ruimtecapsule Foto: Boeing

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op 20 december 2019 voor het eerste zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 12u36 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen! 

Volg hier LIVE de lancering:

CST-100 Starliner

De herbruikbare Starliner ruimtecapsule werd ontwikkeld onder NASA's Commercial Crew-Contract door Boeing en biedt plaats aan vier tot zeven ruimtevaarders die met dit ruimtevaartuig naar het internationale ruimtestation ISS kunnen gebracht worden. Vandaag de dag worden ruimtevaarders naar en van het ISS gebracht met behulp van Russische Sojoez ruimtetuigen waardoor de vraag aan nieuwe bemande ruimtevaartuigen zeer groot is. Om hieraan een antwoord te kunnen bieden, sloot NASA met de bedrijven Boeing en SpaceX een contract af voor de ontwikkeling van twee nieuwe bemande ruimtevaartuigen die in de nabije toekomst Amerikaanse ruimtevaarders naar het ISS kunnen brengen. De keuze voor Boeing is niet onlogisch als we weten dat dit bedrijf al vele jaren samenwerkt met NASA voor de realisatie van tal van bemande ruimtevaartprogramma’s als het Apollo Maanprogramma, de Space Shuttles of het internationale ruimtestation ISS. Gebruikmakend van zijn rijke ervaring op vlak van bemande ruimtevaart besloot Boeing om een klassieke conische ruimtecapsule te ontwerpen voor het Commercial Crew Development (CCDev) programma. Boeing maakte van in het begin wel duidelijk dat dit nieuwe ruimtevaartuig enkel zou dienen als ‘taxi’ en niet zou gebruikt worden voor onder andere reizen naar de Maan of verder. De nieuwe capsule kreeg in begin de naam ‘CST-100’ wat staat voor ‘Crew Space Transportation’ en verwijst naar de Kármánlijn dat een denkbeeldige grens is op een hoogte van honderd kilometer in de atmosfeer van de Aarde. De Starliner of CST-100 capsule heeft onderaan een diameter van 4,5 meter en biedt binnenin plaats aan maximaal zeven astronauten. Het grote voordeel van dit ruimtevaartuig is dat deze door meerdere soorten raketten kan gelanceerd worden (Atlas V, Delta IV of Falcon 9). In eerste instantie zal de capsule in de ruimte worden gebracht door een Atlas V raket. Wanneer er bij de lancering iets mis zou gaan, wordt de CST-100 Starliner capsule van de raket weggetrokken door een zogeheten ‘launch escape system’ zodat de ruimtevaarders in veiligheid kunnen worden gebracht. Op 4 november 2019 werd dit systeem in New Mexico uitvoerig getest tijdens een zogeheten Pad Abort Test. Eenmaal in de ruimte kan de CST-100 Starliner tot zestig uur autonoom vliegen of 210 dagen in een lage baan om de Aarde blijven wanneer deze vastgehecht is aan het internationale ruimtestation ISS. 

Cruciale testvlucht

Tijdens deze eerste ruimtemissie zal de onbemande Starliner ruimtecapsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht. Indien de lancering succesvol verloopt en er geen problemen opduiken met het ruimtevaartuig zal deze op eigen kracht naar het internationale ruimtestation ISS begeven. Daar aangekomen moet de Starliner zich automatisch vastmaken aan de Harmony module van het ruimtestation zodat de docking-procedures grondig kunnen getest en geanalyseerd worden. De onbemande capsule zal vermoedelijk een week vastgehecht blijven aan het ruimtestation waarna deze zich zal loskoppelen om vervolgens terug te keren naar de Aarde. Nadat de Service Module werd afgestoten zal de capsule met behulp van zijn hitteschild terugkeren in de atmosfeer van de Aarde om uiteindelijk met behulp van parachutes te landen op het White Sands Space Harbor in New Mexico. Indien deze belangrijke testvlucht succesvol is, willen Boeing en NASA in 2020 al drie Amerikaanse astronauten in de ruimte brengen tijdens de tweede CST-100 Starliner ruimtemissie. Naast de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft Boeing ook al laten weten dat de Starliner ruimtecapsule ook gebruikt worden voor commerciële ruimtevluchten in opdracht van private ruimtevaartbedrijven zoals Bigelow Aerospace. 

Technische gegevens CST-100 Starliner

Diameter: 4,5 m
Lengte: 5 m
Leefbare ruimte: 11 m³
Gewicht capsule (zonder crew of vracht): 13 ton
Aantal bemanningsleden: max. 7
Aandrijving: 4 x RS-88 motoren / 24 OMAC thrusters
Lanceermiddel: Atlas V, Delta IV, Falcon 9
Koppelingsmechanisme: NASA Docking System (NDS)


Foto: Boeing

Kris Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens

Dit gebeurde vandaag in 1965

Het gebeurde toen

De Amerikaanse astronaut Edward H. White II voert tijdens de Gemini 4 ruimtemissie de eerste Amerikaanse ruimtewandeling uit. Tijdens deze ruimtewandeling verblijft White twintig minuten buiten de Gemini 4 ruimtecapsule. Gezagvoerder James McDivitt maakte vanuit de ruimtecapsule foto's van de in de ruimte zwevende White. Deze foto's werden over de hele wereld gepubliceerd. White kon manoeuvreren met behulp van een gaspistool, dat fungeerde als een soort stuwraketje. Hij kon zichzelf in een bepaalde richting bewegen door met het gaspistool precies de andere kant op te schieten. Foto: NASA

Ontdek meer gebeurtenissen

Het weerbericht op Mars

Geplande evenementen

Geen geplande evenementen
Meer Evenementen

Messier 104

Messier 104
M104, ook bekend als de 'Sombreronevel', is een zeer geliefd en bekend deep-sky object vanwege de prachtige foto van de Hubble Space Telescope. Dit spiraalvormig sterrenstelsel is een zogeheten 'edge-on'…
Lees meer...

Steun Spacepage!

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

48%

Sociale netwerken