Foto: Boeing

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing gaat op 20 december 2019 voor het eerste zijn Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner ruimtecapsule in de ruimte brengen. Tijdens deze belangrijke onbemande testvlucht moet de nieuwe Starliner capsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht waarna het ruimtevaartuig zich moet vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. De lancering is voorzien voor 12u36 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen! 

Volg hier LIVE de lancering:

CST-100 Starliner

De herbruikbare Starliner ruimtecapsule werd ontwikkeld onder NASA's Commercial Crew-Contract door Boeing en biedt plaats aan vier tot zeven ruimtevaarders die met dit ruimtevaartuig naar het internationale ruimtestation ISS kunnen gebracht worden. Vandaag de dag worden ruimtevaarders naar en van het ISS gebracht met behulp van Russische Sojoez ruimtetuigen waardoor de vraag aan nieuwe bemande ruimtevaartuigen zeer groot is. Om hieraan een antwoord te kunnen bieden, sloot NASA met de bedrijven Boeing en SpaceX een contract af voor de ontwikkeling van twee nieuwe bemande ruimtevaartuigen die in de nabije toekomst Amerikaanse ruimtevaarders naar het ISS kunnen brengen. De keuze voor Boeing is niet onlogisch als we weten dat dit bedrijf al vele jaren samenwerkt met NASA voor de realisatie van tal van bemande ruimtevaartprogramma’s als het Apollo Maanprogramma, de Space Shuttles of het internationale ruimtestation ISS. Gebruikmakend van zijn rijke ervaring op vlak van bemande ruimtevaart besloot Boeing om een klassieke conische ruimtecapsule te ontwerpen voor het Commercial Crew Development (CCDev) programma. Boeing maakte van in het begin wel duidelijk dat dit nieuwe ruimtevaartuig enkel zou dienen als ‘taxi’ en niet zou gebruikt worden voor onder andere reizen naar de Maan of verder. De nieuwe capsule kreeg in begin de naam ‘CST-100’ wat staat voor ‘Crew Space Transportation’ en verwijst naar de Kármánlijn dat een denkbeeldige grens is op een hoogte van honderd kilometer in de atmosfeer van de Aarde. De Starliner of CST-100 capsule heeft onderaan een diameter van 4,5 meter en biedt binnenin plaats aan maximaal zeven astronauten. Het grote voordeel van dit ruimtevaartuig is dat deze door meerdere soorten raketten kan gelanceerd worden (Atlas V, Delta IV of Falcon 9). In eerste instantie zal de capsule in de ruimte worden gebracht door een Atlas V raket. Wanneer er bij de lancering iets mis zou gaan, wordt de CST-100 Starliner capsule van de raket weggetrokken door een zogeheten ‘launch escape system’ zodat de ruimtevaarders in veiligheid kunnen worden gebracht. Op 4 november 2019 werd dit systeem in New Mexico uitvoerig getest tijdens een zogeheten Pad Abort Test. Eenmaal in de ruimte kan de CST-100 Starliner tot zestig uur autonoom vliegen of 210 dagen in een lage baan om de Aarde blijven wanneer deze vastgehecht is aan het internationale ruimtestation ISS. 

Cruciale testvlucht

Tijdens deze eerste ruimtemissie zal de onbemande Starliner ruimtecapsule met behulp van een Atlas V raket tot in een lage baan om de Aarde worden gebracht. Indien de lancering succesvol verloopt en er geen problemen opduiken met het ruimtevaartuig zal deze op eigen kracht naar het internationale ruimtestation ISS begeven. Daar aangekomen moet de Starliner zich automatisch vastmaken aan de Harmony module van het ruimtestation zodat de docking-procedures grondig kunnen getest en geanalyseerd worden. De onbemande capsule zal vermoedelijk een week vastgehecht blijven aan het ruimtestation waarna deze zich zal loskoppelen om vervolgens terug te keren naar de Aarde. Nadat de Service Module werd afgestoten zal de capsule met behulp van zijn hitteschild terugkeren in de atmosfeer van de Aarde om uiteindelijk met behulp van parachutes te landen op het White Sands Space Harbor in New Mexico. Indien deze belangrijke testvlucht succesvol is, willen Boeing en NASA in 2020 al drie Amerikaanse astronauten in de ruimte brengen tijdens de tweede CST-100 Starliner ruimtemissie. Naast de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft Boeing ook al laten weten dat de Starliner ruimtecapsule ook gebruikt worden voor commerciële ruimtevluchten in opdracht van private ruimtevaartbedrijven zoals Bigelow Aerospace. 

Technische gegevens CST-100 Starliner

Diameter: 4,5 m
Lengte: 5 m
Leefbare ruimte: 11 m³
Gewicht capsule (zonder crew of vracht): 13 ton
Aantal bemanningsleden: max. 7
Aandrijving: 4 x RS-88 motoren / 24 OMAC thrusters
Lanceermiddel: Atlas V, Delta IV, Falcon 9
Koppelingsmechanisme: NASA Docking System (NDS)


Foto: Boeing

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1802

Het gebeurde toen

De Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 2 Pallas. Dit was de tweede planetoïde die ooit werd ontdekt. De planetoïde 2 Pallas beweegt zich in een baan om de Zon op een afstand van ongeveer 416 miljoen kilometer en is ongeveer 550 kilometer groot. Deze ruimterots werd genoemd naar Pallas uit de Griekse mythologie, de dochter van Zeus en beschermgodin van de stad Athene. Foto: NASA

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

23%

Sociale netwerken